facebook
Αρχική Αρθρα - Απόψεις Αρθρα - Απόψεις Δρ του Τμήματος Εφαρμοσμένης Πληροφορικής ΕΕΔΙΠ του Τμήματος Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής Πανεπιστήμιο Μακεδονίας Επιμόρφωση Εκπαιδευτών Υποψηφίων Οδηγών*Ζητήματα σχετικά με το επάγγελμα του Εκπαιδευτή Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (Σ.Ε.Σ.Ο.)

Δρ του Τμήματος Εφαρμοσμένης Πληροφορικής ΕΕΔΙΠ του Τμήματος Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής Πανεπιστήμιο Μακεδονίας Επιμόρφωση Εκπαιδευτών Υποψηφίων Οδηγών*Ζητήματα σχετικά με το επάγγελμα του Εκπαιδευτή Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (Σ.Ε.Σ.Ο.)

Ελισάβετ Σαατζίδου-Παντελιάδου,
Δρ του Τμήματος Εφαρμοσμένης Πληροφορικής
ΕΕΔΙΠ του Τμήματος Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής
Πανεπιστήμιο Μακεδονίας


Ελισάβετ Σαατζίδου-Παντελιάδου,
Δρ του Τμήματος Εφαρμοσμένης Πληροφορικής
ΕΕΔΙΠ του Τμήματος Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής
Πανεπιστήμιο Μακεδονίας

Μαθήματα Επιμόρφωσης Εκπαιδευτών Υποψηφίων Οδηγών

Ζητήματα σχετικά με το επάγγελμα του Εκπαιδευτή 
Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (Σ.Ε.Σ.Ο.)

Εισαγωγή
Α΄ Κεφάλαιο: Ζητήματα που σχετίζονται με το επάγγελμα 
του Εκπαιδευτή Υποψηφίων Οδηγών
1. Το επάγγελμα του Εκπαιδευτή Υποψηφίων Οδηγών γενικά
1.1. Ορισμός
1.2. Έργο
1.3. Προϋποθέσεις άσκησης επαγγέλματος
1.4. Χώρος άσκησης επαγγέλματος
2. Εκπαίδευση υποψηφίων εκπαιδευτών ως προϋπόθεση για τη λήψη άδειας άσκησης επαγγέλματος
2.1. Ο Οργανισμός Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ο.Ε.Ε.Κ.)
2.2. Η διδακτέα ύλη 
2.3. Το Δίπλωμα
3. Επιμόρφωση Εκπαιδευτών

Β΄ Κεφάλαιο: Το Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (Σ.Ε.Σ.Ο.)
1. Πεδίο εφαρμογής του Σ.Ε.Σ.Ο.
2. Οι παραβάσεις του Κ.Ο.Κ. που εντάσσονται στο Σ.Ε.Σ.Ο. και οι βαθμοί ποινής
2.1. Βαθμοί ποινής 3
2.2. Βαθμοί ποινής 5
2.3. Βαθμοί ποινής 7
2.4. Βαθμοί ποινής 9
3. Η βεβαίωση των παραβάσεων
3.1. Εκθέσεις βεβαίωσης παράβασης (κλήσεις)
3.1.1. Έκθεση βεβαίωσης παράβασης με γνωστοποίηση στον παραβάτη
3.1.2. Έκθεση βεβαίωσης παράβασης με βάση τον αριθμό κυκλοφορίας
3.2. Καταλογισμός παράβασης με βάση τη συνιδιοκτησία
3.3. Το δικαίωμα αντίρρησης του οδηγού
3.4. Εγγραφή Εκθέσεων βεβαίωσης παράβασης
3.5. Αρμόδια υπηρεσία αποστολής των εγγραφών
3.6. Επεξεργασία εγγραφών. Τήρηση αρχείου
3.7. Χρόνος τήρησης εγγραφών
4. Προειδοποιητικό έγγραφο
4.1. Τρόπος αποστολής
4.2. Περιεχόμενο του εγγράφου
4.3. Μη αποστολή προειδοποιητικού εγγράφου
4.4. Μη παραλαβή προειδοποιητικού εγγράφου
5. Οι κυρώσεις των παραβάσεων
5.1. Συρροή παραβάσεων
5.2. Αφαίρεση άδειας οδήγησης
5.2.1. Αφαίρεση άδειας οδήγησης με τη συμπλήρωση 25 βαθμών ποινής
5.2.1.1. Η σημασία της αφαίρεσης της άδειας
5.2.1.2. Αποστολή του εγγράφου αφαίρεσης άδειας
5.2.1.3. Το περιεχόμενο του εγγράφου
5.2.1.4. Μη συμμόρφωση του παραβάτη-οδηγού με το περιεχόμενο του εγγράφου
5.2.1.5. Δήλωση απώλειας ή κλοπής του παραβάτη-οδηγού
5.2.1.5.1. Ψευδής δήλωση
5.2.1.6. Λοιπή διαδικασία αφαίρεσης άδειας
5.2.2. Αφαίρεση άδειας οδήγησης με την επανάληψη συγκεκριμένης παράβασης εντός έτους
6. Διαγραφή παραβάσεων
7. Επαναχορήγηση της άδειας μετά την αφαίρεση
7.1. Δικαίωμα συμμετοχής στις εξετάσεις
7.1.1. Επανεξέταση μετά 6 μήνες
7.1.2. Επανεξέταση μετά από 1 ή 2 χρόνια
7.1.3. Επανεξέταση προσδιοριζόμενη από ανεκτέλεστα αφαιρετήρια
7.2. Η επανεξέταση των υποψηφίων οδηγών
7.2.1. Επανεξέταση για άδεια οδήγησης αυτοκινήτων ή μοτοσικλετών
7.2.2. Επανεξέταση για άδεια οδήγησης μοτοποδηλάτου
7.2.3. Ανάκληση της αφαιρεθείσας άδειας
7.2.4. Καταχώριση στο μηχανογραφικό αρχείο




1. Εισαγωγή

Όπως είναι γνωστό, με την ψήφιση του ν. 3542/2007 (ΦΕΚ Α΄ 50/2.3.2007) «Τροποποιήσεις διατάξεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (κωδ. ν. 2696/1999, ΦΕΚ Α΄ 57/23.3.1999)» επήλθαν τροποποιήσεις στους σχετικούς με την οδική κυκλοφορία κανόνες, αλλά και στο Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (Σ.Ε.Σ.Ο.). Στις τροποποιήσεις αυτές ανήκουν αφενός η νέα διατύπωση του άρθρου 94 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.), και, αφετέρου η έκδοση της νέας ΚΥΑ 21504/2601 για το Σ.Ε.Σ.Ο. – point system.
Με αφορμή την κατά τα παραπάνω πρόσφατη τροποποίηση του Κ.Ο.Κ. – που αποτελεί όχι απλά ένα νομικό κείμενο αλλά έναν κανόνα ζωής – συμμετέχουμε στην επιμόρφωση των Εκπαιδευτών παρουσιάζοντας θέματα από τη Νομοθεσία της Οδικής Κυκλοφορίας.
Στα επόμενα μαθήματα, και, ειδικότερα, στο Α΄ Κεφάλαιο, θα επιχειρήσουμε την παρουσίαση θεμάτων που σχετίζονται με το επάγγελμα του εκπαιδευτή υποψηφίων οδηγών, την εκπαίδευση, το έργο και την επιμόρφωσή του με βάση το π.δ. 208/2002 και σκοπό την παρουσίαση στοιχείων από τη νομική ρύθμιση που αφορά την πρόσβαση και την άσκηση του επαγγέλματος του Εκπαιδευτή Υποψηφίων Οδηγών. Σκοπός μας, επίσης, είναι η καταγραφή των δικών σας απόψεων και παρατηρήσεων ενόψει και της επικείμενης έκδοσης της υπουργικής απόφασης που θα ρυθμίζει εκ νέου ή διαφορετικά τα παραπάνω ζητήματα.
Στη συνέχεια, στο Β΄ Κεφάλαιο των μαθημάτων, θα ασχοληθούμε με το αναθεωρημένο Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (Σ.Ε.Σ.Ο.), όπως καθιερώνεται στο άρθρο 107 του Κ.Ο.Κ. και ρυθμίζεται από την πρόσφατη κοινή υπουργική απόφαση υπ αριθμ. 21504/2601, η οποία, μεταξύ άλλων, αναβαθμολογεί τις παραβιάσεις που επηρεάζουν την οδική ασφάλεια, καθορίζει τον τρόπο συγκέντρωσης και καταχώρισης των στοιχείων για τις παραβάσεις του Κ.Ο.Κ. και θέτει τους όρους επαναχορήγησης της αφαιρεθείσας άδειας οδήγησης.

Α΄ Κεφάλαιο

Ζητήματα που σχετίζονται με το επάγγελμα του Εκπαιδευτή Υποψηφίων Οδηγών

Σύμφωνα με το άρθρο 85 παρ. 2 ν. 3542/2007, η παρ. 6 (Άδειες εκπαιδευτών υποψηφίων οδηγών) του άρθρου 94 ν. 2696/1999 αντικαταστάθηκε ως εξής: «6. Με απόφαση του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών καθορίζονται τα της εκπαίδευσης και κατάρτισης των υποψηφίων εκπαιδευτών των υποψηφίων οδηγών και οδηγών, οι προϋποθέσεις, η διαδικασία, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, η σύνθεση των εξεταστικών επιτροπών και όλα τα θέματα που αφορούν τον τρόπο εξέτασης για τη χορήγηση άδειας εκπαιδευτή υποψηφίων οδηγών αυτοκινήτων και μοτοσικλετών, καθώς και τα των διοικητικών κυρώσεων και κυρώσεων για τους παραβάτες των διατάξεων της απόφασης αυτής.».
Παραπέρα στο άρθρο 94 προστίθεται νέα παράγραφος 7 που ορίζει ότι: «7. Με απόφαση του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών καθορίζονται: α) Οι προϋποθέσεις, η διαδικασία και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για τη χορήγηση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας σχολής οδηγών και κέντρων θεωρητικής εκπαίδευσης υποψήφιων οδηγών (ΚΕΘΕΥΟ) αυτοκινήτων, τρίτροχων οχημάτων και μοτοσικλετών. β) τα της άσκησης του επαγγέλματος του εκπαιδευτή υποψήφιων οδηγών αυτοκινήτων και μοτοσικλετών και της λειτουργίας σχολών και κέντρων θεωρητικής εκπαίδευσης υποψήφιων οδηγών (ΚΕΘΕΥΟ) οδηγών αυτοκινήτων και μοτοσικλετών. γ) τα της εκπαίδευσης των εξεταστών και των υποψήφιων οδηγών αυτοκινήτων, μοτοσικλετών, τρίτροχων και τετράτροχων με την καθιέρωση υποχρεωτικών μαθημάτων, πριν από την εξέταση, καθώς και τα της επιμόρφωσης των εξεταστών και των εκπαιδευτών υποψήφιων οδηγών. Στην ίδια απόφαση μπορεί να ορισθεί ότι οι υποδείξεις που δίδονται από τον εξεταστή στον υποψήφιο οδηγό για τις ανάγκες των εξετάσεων και στο πλαίσιο αυτών, για χειρισμούς που αντιβαίνουν στις διατάξεις του παρόντος Κώδικα, είναι υποχρεωτικές για τον υποψήφιο οδηγό. δ) τα των διοικητικών κυρώσεων για τους παραβάτες των διατάξεων της απόφασης αυτής.».
Σύμφωνα με τα παραπάνω καταργείται η ρύθμιση της εκπαίδευσης και εξέτασης υποψήφιων εκπαιδευτών με προεδρικά διατάγματα και καθιερώνεται ότι στο εξής τα ζητήματα αυτά θα ρυθμίζονται με απόφαση του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών. Η ίδια ρύθμιση ισχύει και για τη λειτουργία των Σχολών Οδηγών.
Όμως, εν αναμονή της κατά τα παραπάνω υπουργικής απόφασης, τα εν λόγω ζητήματα ρυθμίζονται σήμερα από τις διατάξεις του π.δ. 208/2002 «Εκπαιδευτές Υποψήφιων Οδηγών, Σχολές Οδηγών, Κέντρα Θεωρητικής Εκπαίδευσης Υποψήφιων Οδηγών και ρυθμίσεις συναφών θεμάτων», ΦΕΚ Α΄ 194/23.8.2002. 

1. Το επάγγελμα του Εκπαιδευτή Υποψήφιων Οδηγών γενικά

1.1. Ορισμός

Κατά το άρθρο 1 παρ. 1 εκπαιδευτής υποψήφιων οδηγών αυτοκινήτων και μοτοσικλετών είναι το φυσικό πρόσωπο που κατέχει ισχύουσα άδεια άσκησης επαγγέλματος εκπαιδευτή υποψηφίων οδηγών.

1.2. Έργο

Το έργο του εκπαιδευτή σύμφωνα με το π.δ. είναι να παρέχει θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση σε υποψήφιους οδηγούς αυτοκινήτων, μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων κάθε κατηγορίας και υποκατηγορίας. να παρίσταται με εκπαιδευτικό όχημα κατά την πρακτική εξέταση των υποψήφιων οδηγών που διενεργείται στις κατά τόπους Υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων. να παρέχει πρακτική εκπαίδευση σε κατόχους άδειας οδήγησης αυτοκινήτων, μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων για τη βελτίωση της ικανότητας οδήγησης (άρθρο 2 παρ. 1).

1.3. Προϋποθέσεις άσκησης επαγγέλματος

Ο ενδιαφερόμενος για την άσκηση του επαγγέλματος του εκπαιδευτή υποψήφιων οδηγών πρέπει να πληροί τις προϋποθέσεις που ορίζονται στο άρθρο 2 παρ. 2. Οι προϋποθέσεις αυτές πρέπει να συντρέχουν αθροιστικά στο πρόσωπο του ενδιαφερόμενου και είναι οι εξής:
(α) Να έχει ισχύουσα άδεια άσκησης επαγγέλματος εκπαιδευτή.
(β) Να είναι κάτοχος άδειας λειτουργίας Σχολής Οδηγών, ή σχολής ΚΕΘΕΥΟ (Κέντρο Θεωρητικής Εκπαίδευσης Υποψήφιων Οδηγών) που λειτουργεί νόμιμα, ή να είναι εταίρος ή μέτοχος νομικού προσώπου στο όνομα του οποίου έχει εκδοθεί άδεια λειτουργίας Σχολής Οδηγών ή σχολής ΚΕΘΕΥΟ, ή να εργάζεται με οποιαδήποτε σχέση εργασίας σε Σχολή Οδηγών ή σε ΚΕΘΕΥΟ που λειτουργεί νόμιμα.
(γ) Να είναι ασφαλισμένος στον ασφαλιστικό φορέα που προβλέπουν οι κείμενες διατάξεις, με τη συγκεκριμένη, κατά την προηγούμενη περίπτωση (β), ιδιότητα.
Η άδεια άσκησης επαγγέλματος εκπαιδευτή υποψήφιων οδηγών είναι άδεια που χορηγείται από την αρμόδια Υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών σε φυσικό πρόσωπο που πληροί τις αναγκαίες προϋποθέσεις για την εκπαίδευση υποψήφιων οδηγών (άρθρο 1 παρ. 4). Η παραπάνω άδεια χορηγείται υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις του άρθρου 3.
Η Σχολή Οδηγών αυτοκινήτων και μοτοσικλετών είναι ο κατάλληλα διαμορφωμένος και εξοπλισμένος χώρος τον οποίο χρησιμοποιεί ο εκπαιδευτής για τις επαγγελματικές του ανάγκες στα πλαίσια της πρακτικής εκπαίδευσης των υποψήφιων οδηγών οχημάτων (άρθρο 1 παρ. 2). Η άδεια για την ίδρυση και λειτουργία Σχολής Οδηγών χορηγείται σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα από τις κατά τόπους αρμόδιες Υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών με απόφαση του οικείου Νομάρχη και υπό τις προϋποθέσεις του άρθρου 7.
Τέλος, Κέντρο Θεωρητικής Εκπαίδευσης Υποψήφιων Οδηγών (ΚΕΘΕΥΟ) είναι ο κατάλληλα διαμορφωμένος και εξοπλισμένος χώρος τον οποίο χρησιμοποιεί φυσικό ή νομικό πρόσωπο για τη θεωρητική εκπαίδευση των υποψήφιων οδηγών αυτοκινήτων οχημάτων. Στα ΚΕΘΕΥΟ είναι δυνατό να παρέχονται μαθήματα θεωρητικής εκπαίδευσης και σε κατόχους άδειας οδήγησης ή σε υποψήφιους οδηγούς μοτοποδηλάτων, για τους οποίους η θεωρητική εκπαίδευση δεν είναι υποχρεωτική (άρθρο 1 παρ. 3). Η άδεια ίδρυσης και λειτουργίας του ΚΕΘΕΥΟ χορηγείται σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα υπό τις προϋποθέσεις του άρθρου 8.

1.4. Χώρος άσκησης του επαγγέλματος

Ο εκπαιδευτής ασκεί το επάγγελμά του αποκλειστικά εντός του νομού όπου βρίσκεται η έδρα της Σχολής ή σε νομό που έχει υποκατάστημα η Σχολή Οδηγών. Η Περιφέρεια Αττικής θεωρείται για το σκοπό του παρόντος π.δ. ως ενιαίος νομός. Η παράσταση εκπαιδευτή κατά τις πρακτικές εξετάσεις υποψήφιων εκπαιδευτών υποψήφιων οδηγών είναι ελεύθερη σε όλη τη χώρα (άρθρο 2 παρ. 3).

2. Εκπαίδευση υποψήφιων εκπαιδευτών ως προϋπόθεση για τη λήψη άδειας άσκησης επαγγέλματος

2.1. Ο Οργανισμός Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ο.Ε.Ε.Κ.)

Ο Ο.Ε.Ε.Κ. είναι ο εκπαιδευτικός φορέας για την οργάνωση και λειτουργία προγραμμάτων επαγγελματικής κατάρτισης υποψήφιων εκπαιδευτών προς απόκτηση του Διπλώματος Επαγγελματικής Κατάρτισης Εκπαιδευτή Υποψήφιων Οδηγών . Ο Ο.Ε.Ε.Κ. καθορίζει το ωρολόγιο και αναλυτικό πρόγραμμα καθώς και τις εκπαιδευτικές περιόδους, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις που διέπουν τη λειτουργία των Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) . διενεργεί σε πανελλαδικό επίπεδο τις εξετάσεις των υποψήφιων εκπαιδευτών που ολοκλήρωσαν τα προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης και χορηγεί το Δίπλωμα.

2.2. Η διδακτέα ύλη

Το υπ αριθμό 5 παράρτημα του π.δ. αναφέρεται στη διδακτέα ύλη θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης των υποψήφιων εκπαιδευτών. Μεταξύ των μαθημάτων περιλαμβάνεται και η «Νομοθεσία οδικής κυκλοφορίας» με την οποία θα ασχοληθούμε ειδικότερα παρακάτω ενόψει και της πρόσφατης τροποποίησης των διατάξεων του ΚΟΚ, και κυρίως, της αναθεώρησης του Σ.Ε.Σ.Ο.

2.3. Το Δίπλωμα

Το Δίπλωμα Επαγγελματικής Κατάρτισης Εκπαιδευτή Υποψήφιων Οδηγών είναι δίπλωμα επιπέδου μεταδευτεροβάθμιας επαγγελματικής κατάρτισης και χορηγείται από τον Ο.Ε.Ε.Κ. σε φυσικό πρόσωπο που ολοκλήρωσε επιτυχώς την προβλεπόμενη εκπαίδευση ως εκπαιδευτής υποψήφιων οδηγών .

3. Επιμόρφωση Εκπαιδευτών

Το ζήτημα της επιμόρφωσης των εκπαιδευτών υποψήφιων οδηγών διαλαμβάνει το άρθρο 13 του π.δ. Σύμφωνα με αυτό οι κάτοχοι αδειών εκπαιδευτών υποψήφιων οδηγών που δεν είναι απόφοιτοι του Ο.Ε.Ε.Κ. ή του Εκπαιδευτικού φορέα του άρθρου 5 του π.δ. 404/199611α, οφείλουν να παρακολουθήσουν ταχύρρυθμο πρόγραμμα επαγγελματικής κατάρτισης επί της ύλης που διδάσκεται στα Ι.Ε.Κ. επί των τεσσάρων εγχειριδίων της θεωρητικής εκπαίδευσης υποψήφιων οδηγών, καθώς και επί του τρόπου εξέτασης των υποψήφιων οδηγών με βάση τις ισχύουσες διατάξεις του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών.
Με βάση το παραπάνω άρθρο 13 για την επιμόρφωση των εκπαιδευτών και δεδομένου ότι «το επάγγελμα του εκπαιδευτή υποψήφιων οδηγών αυτοκινήτων και μοτοσικλετών συνδέεται με την ασφάλεια της οδικής κυκλοφορίας, η οποία, αποβλέποντας κατά κύριο λόγο στην προστασία της ανθρώπινης ζωής, συνιστά λόγο δημοσίου συμφέροντος και δικαιολογεί την επιβολή όρων κατά την επιλογή και άσκηση του συγκεκριμένου επαγγέλματος καθό μέτρο αυτοί είναι αναγκαίοι και πρόσφοροι για την πραγμάτωσή της» θεωρούμε ότι η επιμόρφωση των εκπαιδευτών ως αποβλέπουσα στην προστασία της ανθρώπινης ζωής αποτελεί λόγο δημοσίου συμφέροντος και οφείλει να είναι διαρκής και επίκαιρη.


Β΄ Κεφάλαιο

Το Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών

Το άρθρο 107 ΚΟΚ με τίτλο Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών ορίζει τα παρακάτω: «1. Με απόφαση των Υπουργών Μεταφορών και Επικοινωνιών και Δημόσιας Τάξης καθιερώνεται Σύστημα Ελέγχου της Συμπεριφοράς των Οδηγών (ΣΕΣΟ) όλων των μηχανοκίνητων οχημάτων ή ορισμένων κατηγοριών εξ αυτών ή και των μοτοποδηλάτων, με τη συγκέντρωση και καταχώριση των στοιχείων για τις διαπραττόμενες από αυτούς παραβάσεις ορισμένων διατάξεων του παρόντος Κώδικα και της κατηγορίας αυτών. 2. Με την αυτή απόφαση καθορίζονται ο τρόπος συγκέντρωσης και καταχώρισης των πιο πάνω στοιχείων, η βαθμολόγηση των παραβάσεων και τα επιβαλλόμενα διοικητικά μέτρα στην περίπτωση συγκέντρωσης ορισμένης βαθμολογίας και μπορεί να ορίζεται ότι άδεια οδήγησης που αφαιρέθηκε, κατ εφαρμογή του συστήματος ελέγχου της συμπεριφοράς των οδηγών (ΣΕΣΟ), επαναχορηγείται μόνο μετά από εκπαίδευση του οδηγού με το ειδικό περιεχόμενο που ορίζει η απόφαση και εξέτασή του. 3. Τα πιο πάνω διοικητικά μέτρα επιβάλλονται και εκτελούνται παράλληλα και ανεξάρτητα με τις ποινικές κυρώσεις. 4. [Η παρ.4 καταργήθηκε με το άρθρο 95 του ν. 3542/2007 (ΦΕΚ Α΄ 50/2.3.2007)].».
Το εν λόγω άρθρο 107 του νέου ΚΟΚ καθιερώνει το Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (Σ.Ε.Σ.Ο. & «point system»), δηλαδή, τη χρέωση των οδηγών με ορισμένους βαθμούς για ορισμένες παραβάσεις του ΚΟΚ που εντάσσονται στο Σύστημα.
Η διάταξη της παρ. 1 του παραπάνω άρθρου παρέχει εξουσιοδότηση στους Υπουργούς Μεταφορών και Επικοινωνιών και Δημόσιας Τάξης να καθορίσουν με κοινή υπουργική απόφαση (ΚΥΑ) το Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (ΣΕΣΟ) όλων των μηχανοκίνητων οχημάτων ή ορισμένων κατηγοριών από αυτά ή ακόμα και των μοτοποδηλάτων.
Σύμφωνα με τα οριζόμενα στη διάταξη αυτή το Σύστημα υλοποιείται με τη συγκέντρωση και καταχώριση των στοιχείων για τις παραβάσεις του ΚΟΚ που διαπράττονται από τους οδηγούς των οχημάτων αυτών.
Παραπέρα, κατά την παρ. 2 του ίδιου άρθρου με την ίδια Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) καθορίζεται και ο τρόπος συγκέντρωσης και καταχώρισης των παραπάνω στοιχείων, η βαθμολόγηση των παραβάσεων και τα διοικητικά μέτρα που επιβάλλονται στην περίπτωση που συγκεντρώνεται ορισμένη βαθμολογία. Επίσης η κατά τα παραπάνω Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) μπορεί να καθορίσει ότι η άδεια οδήγησης που αφαιρέθηκε κατ εφαρμογή του ΣΕΣΟ επαναχορηγείται μόνο μετά από εκπαίδευση του οδηγού, με το ειδικό περιεχόμενο που ορίζει η απόφαση, και εξέτασή του.
Τέλος, κατά την παρ. 3 του εν λόγω άρθρου τα διοικητικά μέτρα που προβλέπονται στην παρ. 2 επιβάλλονται και εκτελούνται παράλληλα και ανεξάρτητα με τις ποινικές κυρώσεις.
Αξίζει να σημειωθεί ότι για την αύξηση του ελέγχου της συμπεριφοράς των οδηγών καταργήθηκε η διάταξη του άρθρου 107 παρ. 4 που προέβλεπε ότι για όσες παραβάσεις, εντάσσονται στο ΣΕΣΟ «point system» δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις του ΚΟΚ που προβλέπουν διοικητικές ποινές, καθώς και οι διατάξεις που προβλέπουν παρεπόμενες ποινές αφαίρεσης άδειας ικανότητας οδηγού.
Κατ εξουσιοδότηση των διατάξεων του άρθρου 107 του ΚΟΚ οι υπουργοί Μεταφορών και Επικοινωνιών και Δημόσιας Τάξης έχοντας υπόψη ότι για ορισμένες παραβάσεις του ΚΟΚ, οι οποίες είναι ενταγμένες στο ΣΕΣΟ, απαιτείται παράλληλα και η επιβολή διοικητικών κυρώσεων, για το λόγο ότι οι παραβάσεις αυτές επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό την οδική ασφάλεια και είναι κύριες αιτίες τροχαίων ατυχημάτων . ότι υπάρχει ανάγκη αναμόρφωσης της απόφασης «Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών αυτοκινήτων, μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων» εξέδωσαν τη νέα ΚΥΑ υπ αριθ. 21504/2601 (ΦΕΚ Β΄ 623/25.4.2007) «Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών Αυτοκινήτων, Μοτοσικλετών και Μοτοποδηλάτων (ΣΕΣΟ)», που ισχύει από 3.6.2007 . Από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της παραπάνω απόφασης, καταργείται η ΚΥΑ υπ αριθ. 67754/8530/2002 (ΦΕΚ Β΄ 1510/2002) .

1. Πεδίο εφαρμογής του ΣΕΣΟ

Κατά το άρθρο 1 της ΚΥΑ στο Σύστημα εντάσσεται, ελέγχεται και παρακολουθείται η οδική συμπεριφορά κατόχων άδειας οδήγησης αυτοκινήτων, μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων, εφόσον η άδεια έχει εκδοθεί από ελληνική ή ξένη αρχή και ισχύει στην Ελλάδα σύμφωνα με τις ισχύουσες κάθε φορά διατάξεις. Ο κατά τα παραπάνω έλεγχος διενεργείται από τα Αστυνομικά όργανα και από οποιαδήποτε άλλη αρχή στην οποία έχει εκχωρηθεί με νόμο η αρμοδιότητα εφαρμογής του ΚΟΚ.

2. Οι παραβάσεις του ΚΟΚ που εντάσσονται στο ΣΕΣΟ 
και οι βαθμοί ποινής

Στο ΣΕΣΟ εντάσσονται 23 παραβάσεις που επισύρουν βαθμούς ποινής από 3 έως 9, ανάλογα με την παράβαση. Στη συνέχεια με γνώμονα το άρθρο 2 της ΚΥΑ θα επιχειρήσουμε να κατατάξουμε τις παραβάσεις του ΚΟΚ (που εντάσσονται στο ΣΕΣΟ) ανάλογα με τη βαρύτητα του βαθμού ποινής τους.

2.1. Βαθμοί ποινής: 3

Άρθρο 3 Παραβίαση υποδείξεων και σημάτων που δίνουν οι τροχονόμοι 
Άρθρο 5 παρ. 8 περ. ε,ζ,ιγ Παραβίαση της οριζόντιας σήμανσης 
Άρθρο 12 παρ. 1 Αντικανονική συμπεριφορά οδηγού προς τους χρήστες της οδού 
Άρθρο 13 παρ. 2 Οδήγηση αυτοκινήτου με χρήση ηχητικών συσκευών ή τηλεόρασης. Οδήγηση με χρήση κινητού τηλεφώνου χωρίς ανοικτή ακρόαση ή χωρίς ασύρματη επικοινωνία 
Άρθρο 17 Αντικανονική συμπεριφορά κατά το προσπέρασμα 
Άρθρο 19
εκτός των παρ. 5 και 6 Παραβίαση γενικών διατάξεων που αφορούν την ταχύτητα και απόσταση ασφαλείας μεταξύ οχημάτων 
Άρθρο 25 Παραβίαση ειδικών κανόνων για τα οχήματα των δημοσίων συγκοινωνιών 
Άρθρο 26
παρ. 1 και 2 Παρακώλυση κυκλοφορίας σε ισόπεδο κόμβο 
Άρθρο 32
παρ.2,4,5,6,7 Ακατάλληλη φόρτωση φορτίου (δεν είναι καλά τοποθετημένο ή περιορίζει την ορατότητα του οδηγού ή δεν είναι καλά σημασμένο ή σύρεται στο έδαφος) 
Άρθρο 68 Παραβίαση της διάταξης για τα φώτα τροχοπέδησης (φρένων) 

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι κωδικοί ποινής (ΚΠ) που χρησιμοποιεί η ενλόγω ΚΥΑ σχηματίζονται από το γράμμα Γ που αντιστοιχεί αλφαβητικά στον αριθμό 3 (που είναι οι βαθμοί ποινής) και από τον αύξοντα αριθμό του άρθρου του ΚΟΚ για την παράβαση του οποίου ορίστηκαν βαθμοί ποινής 3. Δηλαδή, η πρώτη παράβαση του άρθρου 3 του ΚΟΚ, έχει κωδικό ποινής Γ1. η δεύτερη, του άρθρου 5 περ. ε, ζ, ιγ, έχει κωδικό ποινής Γ2. η τρίτη του άρθρου 12 παρ. 1, έχει κωδικό ποινής Γ3 κ.ο.κ.
Κατ εξαίρεση, η παράβαση του άρθρου 68 (Φώτα τροχοπέδησης), έχει ΚΠ: Φ1.

2.2. Βαθμοί ποινής: 5

Άρθρο 4
παρ. 11 Η παραβίαση των παρακάτω πινακίδων ή του συνδυασμού αυτών με πρόσθετες πινακίδες
P-5 Προτεραιότητα της αντιθέτως ερχόμενης κυκλοφορίας λόγω στενότητας του οδοστρώματος
Ρ-6 Προτεραιότητα έναντι της επερχόμενης κυκλοφορίας λόγω στενότητας του οδοστρώματος
Ρ-7 Απαγορεύεται η είσοδος σε όλα τα οχήματα
Ρ-8 Κλειστή οδός για όλα τα οχήματα και προς τις δύο κατευθύνσεις
Ρ-9 Απαγορεύεται η είσοδος σε μηχανοκίνητα οχήματα εκτός των διτρόχων μοτοσικλετών
Ρ-10 Απαγορεύεται η είσοδος στις μοτοσικλέτες
Ρ-12 Απαγορεύεται η είσοδος στα μοτοποδήλατα 
Ρ-13 Απαγορεύεται η είσοδος στα φορτηγά αυτοκίνητα
Ρ-14 Απαγορεύεται η είσοδος σε μηχανοκίνητο όχημα το οποίο σύρει ρυμουλκούμενο, πλην ημιρυμουλκούμενου ή ρυμουλκούμενου ενός άξονα
Ρ-19 Απαγορεύεται η είσοδος σε μηχανοκίνητα οχήματα
Ρ-20 Απαγορεύεται η είσοδος σε οχήματα ορισμένων κατηγοριών (π.χ. σε μηχανοκίνητα και ζωήλατα οχήματα)
Ρ-26 Απαγορεύεται η οδήγηση οχήματος σε απόσταση μικρότερη των (π.χ. 70) μέτρων από του προηγούμενου
Ρ-27 Απαγορεύεται η αριστερή στροφή
Ρ-28 Απαγορεύεται η δεξιά στροφή
Ρ-29 Απαγορεύεται η αναστροφή (στροφή κατά 180ο)
Ρ-30 Απαγορεύεται το προσπέρασμα μηχανοκίνητων οχημάτων, πλην των δίτροχων μοτοσικλετών χωρίς καλάθι
Ρ-31 Απαγορεύεται στους οδηγούς φορτηγών αυτοκινήτων, μέγιστου επιτρεπόμενου βάρους, που υπερβαίνει τους 3,5 τόνους να προσπερνούν άλλα οχήματα
Ρ-32 Η μέγιστη ταχύτητα περιορίζεται στον αναγραφόμενο αριθμό (π.χ. 50) χιλιόμετρα την ώρα
Ρ-45 Απαγορεύεται η είσοδος σε οχήματα που μεταφέρουν πάνω από ορισμένη ποσότητα εκρηκτικές ή εύφλεκτες ύλες
Ρ-46 Απαγορεύεται η είσοδος σε οχήματα που μεταφέρουν πάνω από ορισμένη ποσότητα ύλες οι οποίες μπορεί να προκαλέσουν μόλυνση υδάτων
Ρ-47 Υποχρεωτική κατεύθυνση πορείας προς τα αριστερά
Ρ-48 Υποχρεωτική κατεύθυνση πορείας προς τα δεξιά
Ρ-49 Υποχρεωτική κατεύθυνση πορείας προς τα εμπρός
Ρ-50 Υποχρεωτική κατεύθυνση πορείας με στροφή αριστερά ή δεξιά
Ρ-50α Υποχρεωτική κατεύθυνση πορείας με στροφή αριστερά
Ρ-50δ Υποχρεωτική κατεύθυνση πορείας με στροφή δεξιά
Ρ-51α Υποχρεωτική κατεύθυνση εμπρός ή αριστερά
Ρ-51δ Υποχρεωτική κατεύθυνση εμπρός ή δεξιά
Ρ-52 Υποχρεωτική διέλευση είτε από τη δεξιά είτε από την αριστερή πλευρά της νησίδας ή του εμποδίου
Ρ-52α Υποχρεωτική διέλευση μόνο από την αριστερή πλευρά της νησίδας ή του εμποδίου
Ρ-52δ Υποχρεωτική διέλευση μόνο από τη δεξιά πλευρά της νησίδας ή του εμποδίου
Ρ-53 Κυκλική υποχρεωτική διαδρομή
Ρ-54 Οδός υποχρεωτικής διέλευσης ποδηλάτων (απαγορευμένης της διέλευσης άλλων οχημάτων)
Ρ-55 Οδός υποχρεωτικής διέλευσης πεζών (πεζόδρομος, απαγορευμένης της διέλευσης άλλων εκτός πεζών, οχημάτων άμεσης ανάγκης και οχημάτων για την είσοδο-έξοδο σε παρόδιες ιδιοκτησίες)
Ρ-59 Υποχρεωτικές αντιολισθητικές αλυσίδες χιόνων σε δύο τουλάχιστον από τους κινητήριους τροχούς του αυτοκινήτου
Ρ-60 Ανώτατη ταχύτητα περιοχής
Ρ-65 Η κάθε κατηγορία χρηστών που απεικονίζει το αντίστοιχο σύμβολο πρέπει να χρησιμοποιεί την πλευρά του αντίστοιχου διαδρόμου που είναι ειδικά επιλεγμένη για αυτήν την κατηγορία
Ρ-66 Οι διάφορες κατηγορίες χρηστών που απεικονίζουν τα αντίστοιχα σύμβολα επιτρέπεται να χρησιμοποιούν ταυτόχρονα τον ειδικό διάδρομο
Ρ-67 Αποκλειστική διέλευση λεωφορείων ή τρόλλεϋ
Ρ-73α Υποχρεωτική κατεύθυνση πορείας οχημάτων μεταφοράς επικίνδυνων φορτίων προς τα αριστερά
Ρ-73δ Υποχρεωτική κατεύθυνση πορείας οχημάτων μεταφοράς επικίνδυνων φορτίων προς τα δεξιά
Ρ-74α Υποχρεωτική κατεύθυνση πορείας οχημάτων μεταφοράς επικίνδυνων φορτίων προς τα αριστερά
Ρ-74δ Υποχρεωτική κατεύθυνση πορείας οχημάτων μεταφοράς επικίνδυνων φορτίων προς τα δεξιά
Ρ-75 Επιβάλλει ιδιαίτερη προσοχή σε οχήματα που μεταφέρουν επικίνδυνες ύλες που μπορούν να προκαλέσουν μόλυνση των υδάτων
Άρθρο 12
παρ. 2,5,6 Διασκόρπιση στο οδόστρωμα υλικών που μπορούν να προκαλέσουν κίνδυνο. Μη χρήση ζώνης ασφαλείας ή μη κανονική χρήση της ή έλλειψη ειδικών μέσω συγκράτησης για παιδιά . Οδήγηση μοτοποδηλάτου, μοτοσικλέτας ή τρικύκλου χωρίς κουβούκλιο χωρίς ο οδηγός και ο επιβάτης να φοράει κράνος 
Άρθρο 16
παρ. 4 Κίνηση αντίθετα στην κυκλοφορία, σε πεζοδρόμια, πλατείες κ.λπ. 
Άρθρο 20
παρ. 10,12,13 Υπέρβαση της ταχύτητας μεταξύ των 20 και 30 χλμ/ώρα. Αντικανονική χρήση ταχογράφου και περιοριστή ταχύτητας 
Άρθρο 29
παρ. 1,3,4,5,6 Κυκλοφορία μοτοποδηλάτων στον αυτοκινητόδρομο. Μη σήμανση με προειδοποιητικό τρίγωνο ή ρυμούλκηση στον αυτοκινητόδρομο. Κυκλοφορία βαρέων οχημάτων στην 3η λωρίδα στον αυτοκινητόδρομο. Αντικανονική είσοδος και έξοδος στον αυτοκινητόδρομο 
Άρθρο 40
παρ. 1,2 Μη εφαρμογή των ειδικών κανόνων για τους οδηγούς μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών και τρίτροχων οχημάτων 
Άρθρο 42
παρ. 7α Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ (περιεκτικότητα αλκοόλ στο αίμα από 0,50 g/l έως 0,80 g/l μετρούμενη με τη μέθοδο της αιμοληψίας ή από 0,25 έως 0,40 χιλιοστά του γραμμαρίου ανά λίτρο εκπνεόμενου αέρα, όταν η μέτρηση γίνεται στον εκπνεόμενο αέρα με συσκευή αλκοολόμετρου 
Άρθρο 44
παρ. 3 περ. γ΄ Ακολούθηση των οχημάτων άμεσης ανάγκης 
Άρθρο 52
παρ. 6 Κίνηση ή στάθμευση στις οδούς ή λωρίδες που κυκλοφορούν μόνο τα μέσα μαζικής μεταφοράς 
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι κωδικοί ποινής (ΚΠ) που χρησιμοποιεί η ΚΥΑ σχηματίζονται (για τις παραπάνω παραβάσεις) από το γράμμα Ε που αντιστοιχεί αλφαβητικά στον αριθμό 5 (που είναι οι βαθμοί ποινής) και από τον αύξοντα αριθμό του άρθρου του ΚΟΚ για την παράβαση του οποίου ορίστηκαν βαθμοί ποινής 5. Δηλαδή, η πρώτη παράβαση (με 5 βαθμούς ποινής), του άρθρου 4 παρ. 11 του ΚΟΚ, έχει κωδικό ποινής Ε1. η δεύτερη, του άρθρου 12 παρ. 2,5,6 έχει κωδικό ποινής Ε2 κ.ο.κ.

2.3. Βαθμοί ποινής: 7

Άρθρο 5
παρ. 8
περ α΄, β΄, γ΄, δ΄, ια΄ Παραβίαση της οριζόντιας σήμανσης (περιπτώσεις α:Απαγόρευση διάβασης διαγράμμισης. β:Απαγόρευση διάβασης διπλών διακεκομμένων γραμμών. γ:Απαγόρευση διάβασης συνεχούς γραμμής. δ:Απαγόρευση κίνησης σε κατά μήκος διαγραμμίσεις (ιππαστί). ια:Απαγόρευση διαφορετικής κατεύθυνσης
Άρθρο 17
παρ. 3 περ. α΄, β΄, ε΄, στ΄, ζ΄ και παρ. 4 Αντικανονική συμπεριφορά κατά το προσπέρασμα 
Άρθρο 26
παρ. 5 Παραβίαση προτεραιότητας 
Άρθρο 33 
παρ. 2 περ. α΄ και γ΄ Αντικανονική μεταφορά επιβατών και παιδιών με μοτοποδήλατα και μοτοσικλέτες 
Άρθρο 39 Αντικανονική συμπεριφορά οδηγών προς πεζούς 
Άρθρο 1 
ΚΥΑ 43500/5691 /2002
(για ειδικές κατηγορίες οδηγών) Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ (περιεκτικότητα αλκοόλ στο αίμα από 0,20 g/l έως 0,80 g/l μετρούμενη με τη μέθοδο της αιμοληψίας ή από 0,10 έως 0,40 χιλιοστά του γραμμαρίου ανά λίτρο εκπνεόμενου αέρα, όταν η μέτρηση γίνεται στον εκπνεόμενο αέρα με αντίστοιχη συσκευή αλκοολόμετρου)
Σημειώνεται ότι ο κωδικός ποινής (ΚΠ) που χρησιμοποιεί η ΚΥΑ γι αυτήν την κατηγορία βαθμών ποινής (7) είναι Ζ (που αντιστοιχεί αλφαβητικά στον αριθμό 7).

2.4. Βαθμοί ποινής: 9

Άρθρο 4 
παρ. 11 Η παραβίαση των παρακάτω πινακίδων ή του συνδυασμού αυτών με πρόσθετες πινακίδες:
Ρ-1 Υποχρεωτική παραχώρηση προτεραιότητας
Ρ-2 Υποχρεωτική διακοπή πορείας
Ρ-71 Χώρος στάθμευσης αποκλειστικά για οχήματα ατόμων με αναπηρίες (ΑμεΑ), ύστερα από ειδική άδεια
Ρ-72 Χώρος στάθμευσης αποκλειστικά για συγκεκριμένο όχημα ατόμων με αναπηρίες (ΑμεΑ), ύστερα από ειδική άδεια και με αριθμό κυκλοφορίας 
Άρθρο 6 
παρ. 1 περ. β΄, ε΄, η΄, ι΄ Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη (β΄:Ερυθρό σταθερό φως κυκλικής μορφής. ε΄:Απλό ερυθρό φως, το οποίο αναβοσβήνει (αναλάμπον). η΄:Ερυθρό φως με μορφή βέλους. ι΄:Ερυθρό φως, με μορφή δύο ράβδων που τέμνονται σε σχήμα Χ 
Άρθρο 12 
παρ. 8 Οδήγηση οδικών οχημάτων για επίδειξη ικανότητας, εντυπωσιασμό, ανταγωνισμό ή τέλεση αυτοσχέδιων αγώνων 
Άρθρο 21 
παρ. 4 Συνεχείς ελιγμοί 
Άρθρο 27 
παρ. 1 περ. β΄, γ΄, δ΄ Παραβίαση σιδηροδρομικών διαβάσεων (β΄:χωρίς κινητά φράγματα. γ΄:με κινητά φράγματα. δ΄: είσοδος σε διάβαση με κλειστά κινητά φράγματα) 
Άρθρο 29 
παρ. 2,8,9 Απαγόρευση επιτόπιας στροφής, οπισθοπορείας και οδήγησης στην κεντρική διαχωριστική λωρίδα στον αυτοκινητόδρομο. Απαγόρευση οπισθοπορείας, επιτόπιας στροφής, στάθμευσης στις ειδικές διαπλατύνσεις, μη χρήση φώτων στις σήραγγες. Κίνηση στη λωρίδα έκτακτης ανάγκη (Λ.Ε.Α.) στον αυτοκινητόδρομο 
Άρθρο 42 
παρ. 7β Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ (περιεκτικότητα αλκοόλ στο αίμα από 0,80 g/l έως 1,10 g/l μετρούμενη με τη μέθοδο της αιμοληψίας ή από 0,40 έως 0,60 χιλιοστά του γραμμαρίου ανά λίτρο εκπνεόμενου αέρα, όταν η μέτρηση γίνεται στον εκπνεόμενο αέρα με αντίστοιχη συσκευή αλκοολόμετρου) 
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι κωδικοί ποινής (ΚΠ) που χρησιμοποιεί η ενλόγω ΚΥΑ σχηματίζονται (για τις παραπάνω παραβάσεις) από το γράμμα Θ που αντιστοιχεί αλφαβητικά στον αριθμό 9 (που είναι οι βαθμοί ποινής) και από τον αύξοντα αριθμό του άρθρου του ΚΟΚ για την παράβαση του οποίου ορίστηκαν βαθμοί ποινής 9. Δηλαδή, η πρώτη παράβαση (που επισύρει 9 βαθμούς ποινής), του άρθρου 4 παρ. 11 του ΚΟΚ, έχει κωδικό ποινής Θ1. η δεύτερη, του άρθρου 6 παρ. 1 περ. β΄, ε΄, η΄, ι΄ έχει κωδικό ποινής Θ2 κ.ο.κ.

3. Η βεβαίωση των παραβάσεων

3.1. Εκθέσεις βεβαίωσης παράβασης (κλήσεις)

Σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ. 1 της ΚΥΑ η βεβαίωση των παραβάσεων (του άρθρου 2 της ΚΥΑ) γίνεται με Εκθέσεις βεβαίωσης παράβασης (ή κλήσεις) κατά τον καθιερωμένο τρόπο, από τα αρμόδια όργανα των αστυνομικών αρχών ή άλλων αρχών στις οποίες έχει εκχωρηθεί με νόμο η σχετική αρμοδιότητα. Οι Εκθέσεις παραδίδονται από τα οικεία όργανα σε εξουσιοδοτημένο βαθμοφόρο της υπηρεσίας τους μετά το πέρας του ωραρίου τους και παραμένουν στην αρμόδια υπηρεσία (που βεβαίωσε την παράβαση) για 3 μέρες από την ημερομηνία της βεβαίωσης (άρθρο 4 παρ. 3 ΚΥΑ).

3.1.1. Έκθεση βεβαίωσης παράβασης με γνωστοποίηση στον παραβάτη 

Τα κατά τα παραπάνω αρμόδια όργανα γνωστοποιούν στον παραβάτη οδηγό ότι η συγκεκριμένη παράβαση υπάγεται στο ΣΕΣΟ καθώς και & εφόσον είναι δυνατό & τους βαθμούς που αντιστοιχούν στην παράβαση.

3.1.2. Έκθεση βεβαίωσης παράβασης με βάση τον αριθμό κυκλοφορίας

Στην περίπτωση αυτή η Έκθεση επιδίδεται στον φερόμενο ως ιδιοκτήτη με δημόσιο έγγραφο. Σε περίπτωση συνιδιοκτησίας η Έκθεση επιδίδεται σε έναν από τους συνιδιοκτήτες. Αν ο κατά τα παραπάνω ιδιοκτήτης ισχυριστεί ότι δεν είναι ο παραβάτης & οδηγός υποχρεούται να υποβάλλει υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/86 εντός αποκλειστικής προθεσμίας 5 ημερών από την ημερομηνία επίδοσης της Έκθεσης. Το ίδιο ισχύει για τις περιπτώσεις που τα οχήματα είναι μισθωμένα είτε από εταιρίες ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων είτε από εταιρίες χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing). Σε περίπτωση μη υποβολής της παραπάνω δήλωσης εντός της προθεσμίας ως παραβάτης λογίζεται ο ιδιοκτήτης του οχήματος (άρθρο 4 παρ. 2 ΚΥΑ).

3.2. Καταλογισμός παράβασης με βάση τη συνιδιοκτησία

Στις παραπάνω Εκθέσεις και σε περίπτωση συνιδιοκτησίας του οχήματος ο παραβάτης ορίζεται με βάση το ποσοστό συνιδιοκτησίας του. Σε περίπτωση συνιδιοκτησίας κατά ποσοστό 50%, παραβάτης ορίζεται αυτός του οποίου το όνομα αναγράφεται πρώτο στην άδεια κυκλοφορίας του οχήματος, εκτός αν ο έτερος συνιδιοκτήτης αποδεχθεί ότι αυτός διέπραξε την παράβαση με υπεύθυνη δήλωση. Σε περίπτωση συνιδιοκτησίας με διαφορετικό ποσοστό ιδιοκτησίας, παραβάτης ορίζεται αυτός που έχει το μεγαλύτερο ποσοστό ιδιοκτησίας του οχήματος. Σε περίπτωση εταιριών, παραβάτης ορίζεται ο νόμιμος εκπρόσωπος της εταιρίας (άρθρο 4 παρ. 2 ΚΥΑ).

3.3. Το δικαίωμα αντίρρησης του οδηγού

Κατά το χρονικό διάστημα που οι Εκθέσεις βεβαίωσης παράβασης (κλήσεις) παραμένουν στην αρμόδια υπηρεσία, ο παραβάτης & οδηγός, για τον οποίο βεβαιώθηκε η παράβαση, έχει το δικαίωμα να εμφανιστεί ενώπιον του διοικητή (ή του οριζόμενου από τον διοικητή ανακριτικού υπαλλήλου της ίδιας υπηρεσίας) για να εκθέσει τις αντιρρήσεις του για την παράβαση που διέπραξε. Σε περίπτωση που οι αντιρρήσεις κριθούν βάσιμες, δεν υπολογίζονται οι βαθμοί για την παράβαση που βεβαιώθηκε και συντάσσεται πάνω στην Έκθεση βεβαίωσης παράβασης αιτιολογημένη Πράξη ακύρωσης (άρθρο 4 παρ. 3 ΚΥΑ).

3.4. Εγγραφή Εκθέσεων βεβαίωσης παράβασης

Οι Εκθέσεις βεβαίωσης παραβάσεων (κλήσεις), που υπολογίζονται στο ΣΕΣΟ, εγγράφονται σε μαγνητικό μέσο και οι εγγραφές αποστέλλονται ηλεκτρονικά από την αρμόδια υπηρεσία, στην καθ’ύλη αρμόδια υπηρεσία κάθε 20 ημέρες. Οι παραπάνω εγγραφές αριθμούνται με αύξοντα αριθμό που αρχίζει από τον αριθμό 1 κάθε χρόνο (άρθρο 4 παρ. 4 ΚΥΑ).

3.5. Αρμόδια υπηρεσία αποστολής των εγγραφών

Κατά το άρθρο 5 εδ. 1 της ΚΥΑ αρμόδια υπηρεσία για την πληκτρολόγηση, τη διαχείριση και την αποστολή των βεβαιωμένων παραβάσεων που υπολογίζονται στο ΣΕΣΟ είναι η Διεύθυνση Τροχαίας του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης ή άλλη αρχή στην οποία έχει εκχωρηθεί η σχετική αρμοδιότητα.
Οι εγγραφές (που αφορούν το ΣΕΣΟ) διατηρούνται στο αρχείο των αρμόδιων υπηρεσιών του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης ή οποιασδήποτε άλλης αρχής, στην οποία έχει εκχωρηθεί η σχετική αρμοδιότητα για έξι τουλάχιστον χρόνια (άρθρο 4 παρ. 6 της ΚΥΑ).

3.6. Επεξεργασία εγγραφών – Τήρηση αρχείου

Κατά το άρθρο 5 εδ. 2 της ΚΥΑ αρμόδια Υπηρεσία για την παρακολούθηση των τροχαίων παραβάσεων που υπάγονται στο ΣΕΣΟ (κατά το άρθρο 2 της ΚΥΑ) είναι η Διεύθυνση Οργάνωσης και Πληροφορικής του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών όσον αφορά τις άδειες οδήγησης αυτοκινήτων και μοτοσικλετών και η Διεύθυνση Τροχαίας του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης όσον αφορά τις άδειες οδήγησης μοτοποδηλάτων.
Οι κατά τα παραπάνω αρμόδιες υπηρεσίες τηρούν μηχανογραφικό αρχείο, και καταχωρούν στο μητρώο του παραβάτη-οδηγού τις παραβάσεις που διέπραξε και τους αντίστοιχους βαθμούς ποινής. Η επεξεργασία των εγγραφών (κλήσεων) που αποστέλλονται γίνεται εντός μηνός από την παραλαβή τους (άρθρο 4 παρ. 5 της ΚΥΑ).

3.7. Χρόνος τήρησης εγγραφών

Τα ηλεκτρονικά αρχεία των εγγραφών του ΣΕΣΟ διατηρούνται στο μηχανογραφικό αρχείο της κάθε αρμόδιας υπηρεσίας για έξι τουλάχιστον χρόνια (άρθρο 4 παρ. 6 της ΚΥΑ). 

4. Προειδοποιητικό έγγραφο

4.1. Τρόπος αποστολής του εγγράφου

Προειδοποιητικό έγγραφο αποστέλλεται από την αρμόδια υπηρεσία στον παραβάτη οδηγό με τη συμπλήρωση 15 τουλάχιστον βαθμών ποινής στο μητρώο του. Το κατά τα παραπάνω Προειδοποιητικό έγγραφο αποστέλλεται ταχυδρομικώς με συστημένη επιστολή ή με κάθε άλλο πρόσφορο τρόπο υπό την προϋπόθεση να αποδεικνύεται η αποστολή του (άρθρο 6 παρ. 1 της ΚΥΑ).

4.2. Περιεχόμενο του εγγράφου 

Στο προειδοποιητικό έγγραφο καταγράφονται κατ αύξοντα αριθμό, κωδικό ποινής, ημερομηνία και ώρα όλες οι παραβάσεις που διαπράχθηκαν από τον παραβάτη οδηγό καθώς και: η Αστυνομική ή άλλη αρμόδια αρχή που βεβαίωσε και διαβίβασε τις παραβάσεις, ο αριθμός της κλήσης και οι βαθμοί ποινής για κάθε παράβαση (άρθρο 6 παρ. 1 α΄ της ΚΥΑ).
Επίσης προειδοποιείται ο παραβάτης-οδηγός για τις συνέπειες που θα έχει σε περίπτωσης συγκέντρωσης 25 και άνω βαθμών ποινής (άρθρο 6 παρ. 1 β΄ της ΚΥΑ).
Τέλος, παρέχεται οποιοδήποτε ενημερωτικό στοιχείο για την τήρηση του ΚΟΚ, του ΣΕΣΟ και της οδικής ασφάλειας (άρθρο 6 παρ. 1 γ΄ της ΚΥΑ).

4.3. Μη αποστολή προειδοποιητικού εγγράφου

Προειδοποιητικό έγγραφο δεν αποστέλλεται στην περίπτωση της εφαρμογής των διατάξεων της παρ. 3 του άρθρου 3 της ΚΥΑ. Δηλαδή, ανεξαρτήτως βαθμών ποινής, όταν ο παραβάτης-οδηγός διαπράξει συγκεκριμένες παραβάσεις για δεύτερη φορά σε διάστημα 1 έτους . Σ αυτήν την περίπτωση επιβάλλονται οι διοικητικές κυρώσεις του άρθρου 7 της ΚΥΑ, εκδίδεται δηλαδή έγγραφο αφαίρεσης της άδειας οδήγησης (άρθρο 6 παρ. 2 της ΚΥΑ).

4.4. Μη παραλαβή προειδοποιητικού εγγράφου

Κατά το άρθρο 6 παρ. 4 της ΚΥΑ η μη παραλαβή (λήψη) του προειδοποιητικού εγγράφου από τον παραβάτη-οδηγό δεν κωλύει την έκδοση του εγγράφου αφαίρεσης της άδειας οδήγησης .

5. Οι κυρώσεις των παραβάσεων

5.1. Συρροή παραβάσεων

Σε περίπτωση συρροής των παραβάσεων του ΚΟΚ που περιλαμβάνονται στο άρθρο 2 της ενλόγω ΚΥΑ το αρμόδιο όργανο που βεβαιώνει την παράβαση βαθμολογεί όλες τις παραβάσεις (άρθρο 3 παρ. 1 της ΚΥΑ).

5.2. Αφαίρεση άδειας οδήγησης

Η άδεια οδήγησης αφαιρείται είτε με τη συμπλήρωση 25 βαθμών ποινής είτε, ανεξαρτήτως βαθμών ποινής, με την επανάληψη συγκεκριμένης παράβασης σε διάστημα έτους.

5.2.1. Αφαίρεση άδειας οδήγησης με τη συμπλήρωση 25 βαθμών ποινής

Η αρμόδια υπηρεσία για την παρακολούθηση των τροχαίων παραβάσεων που υπάγονται στο ΣΕΣΟ εκδίδει έγγραφο αφαίρεσης της άδειας οδήγησης όταν στο μητρώο του παραβάτη οδηγού συμπληρώνονται 25 βαθμοί ποινής.

5.2.1.1. Η σημασία της αφαίρεσης της άδειας

Με την έκδοση του εγγράφου αφαίρεσης της άδειας οδήγησης η αρμόδια υπηρεσία δεσμεύει και τη δυνατότητα επέκτασης ή αναθεώρησης της άδειας καθώς και τη δυνατότητα έκδοσης αντιγράφου ή χορήγησης νέας άδειας οδήγησης (άρθρο 7 παρ. 1 εδ. β).

5.2.1.2. Αποστολή του εγγράφου αφαίρεσης άδειας 

Το έγγραφο αποστέλλεται ταχυδρομικά με απόδειξη παραλαβής ή αποστέλλεται με οποιονδήποτε άλλο πρόσφορο τρόπο με την προϋπόθεση να αποδεικνύεται η αποστολή του. Ακόμη, κοινοποιείται στο Αστυνομικό Τμήμα της κατοικίας που έχει δηλώσει ο ίδιος ο οδηγός ή στο Αστυνομικό Τμήμα της περιοχής που αναγράφει η άδεια οδήγησης (άρθρο 7 παρ. 2 εδ. α).

5.2.1.3. Το περιεχόμενο του εγγράφου

Με το έγγραφο αφαίρεσης της άδειας καλείται ο παραβάτης-οδηγός να παραδώσει την άδεια οδήγησης σε συγκεκριμένο Αστυνομικό Τμήμα μέσα σε προθεσμία 5 ημερών από την επομένη της παραλαβής του εγγράφου. Το έγγραφο αφαίρεσης περιέχει αναλυτικά τις παραβάσεις στις οποίες έχει υποπέσει ο οδηγός και περιλαμβάνει πληροφορίες για την επαναπόκτηση της άδειας οδήγησης. δηλαδή, πληροφορίες για την προβλεπόμενη εκπαίδευση και το χρόνο συμμετοχής στις εξετάσεις. Το περιεχόμενο του εγγράφου αφαίρεσης περιλαμβάνεται στο Υπόδειγμα Υ3, το οποίο προσαρτάται στην ΚΥΑ ως αναπόσπαστο μέρος της (άρθρα 7 παρ.2 εδ. β και 8 της ΚΥΑ).

5.2.1.4. Μη συμμόρφωση του παραβάτη-οδηγού με το περιεχόμενο του εγγράφου

Σε περίπτωση που ο παραβάτης-οδηγός δεν συμμορφώνεται, η άδεια οδήγησης αφαιρείται από το οικείο Αστυνομικό Τμήμα και εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 103 παρ. 5 εδ. 3 του ΚΟΚ, δηλαδή, ο μη συμμορφούμενος οδηγός τιμωρείται με φυλάκιση ενός έως τριών μηνών. Παραπέρα, αν μετά την πάροδο της προθεσμίας των 5 ημερών ο οδηγός για οποιοδήποτε λόγο δεν παραδώσει την άδεια οδήγησης (ως όφειλε), η άδεια οδήγησης παύει να ισχύει αυτοδίκαια και εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 103 του ΚΟΚ, δηλαδή επιβολή διοικητικού μέτρου αφαίρεσης άδειας ικανότητας και άδειας κυκλοφορίας με πινακίδες (άρθρο 7 παρ. 3 και 4 της ΚΥΑ).

5.2.1.5. Δήλωση απώλειας ή κλοπής του παραβάτη-οδηγού

Αν ο παραβάτης-οδηγός δηλώσει μέσα στην κατά τα παραπάνω προθεσμία των 5 ημερών απώλεια ή κλοπή της άδειας οδήγησής του είναι υποχρεωμένος να υποβάλλει στο οικείο Αστυνομικό Τμήμα υπεύθυνη δήλωση που αποστέλλεται & αντί της άδειας οδήγησης & στην αρμόδια Υπηρεσία . Φωτοαντίγραφο της δήλωσης κοινοποιείται στην Υπηρεσία έκδοσης του εγγράφου αφαίρεσης της άδειας. Από την υποβολή της υπεύθυνης δήλωσης αρχίζει να προσμετράται ο χρόνος για την επανεξέταση του οδηγού, που είναι 6 μήνες από την επομένη της ημερομηνίας αφαίρεσης της άδειας οδήγησης (άρθρα 7 παρ. 6 και 8 παρ. 2 της ΚΥΑ).

5.2.1.5.1. Ψευδής δήλωση

Στην περίπτωση της ψευδούς δήλωσης για απώλεια ή κλοπή το χρονικό διάστημα (των 6 μηνών) πενταπλασιάζεται, γίνεται & δηλαδή & 30 μήνες από την επόμενη της ημερομηνίας αφαίρεσης της άδειας οδήγησης (άρθρο 7 παρ. 6 της ΚΥΑ).

5.2.1.6. Λοιπή διαδικασία αφαίρεσης άδειας

Η άδεια αυτοκινήτου ή μοτοσικλέτας που αφαιρέθηκε αποστέλλεται με σχετικό έγγραφο του αρμόδιου Αστυνομικού τμήματος στην αρμόδια υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, στην περιοχή της οποίας έχει την κατοικία του ο κάτοχος της άδειας.
Η άδεια μοτοποδηλάτου αποστέλλεται με σχετικό έγγραφο στο Αστυνομικό τμήμα του τόπου κατοικίας του κατόχου της άδειας.
Το πιο πάνω σχετικό έγγραφο & στο οποίο αναφέρεται η ημερομηνία αφαίρεσης της άδειας – κοινοποιείται στην υπηρεσία που εξέδωσε το έγγραφο αφαίρεσης της άδειας, η οποία υποχρεούται να ενημερώσει το μητρώο του παραβάτη-οδηγού (άρθρο 7 παρ. 5 της ΚΥΑ).
Οι παραβάσεις που έχουν καταχωριστεί κατά τον παραπάνω τρόπο διαγράφονται μόνο με σχετικό έγγραφο της αρχής που τις βεβαίωσε (άρθρο 7 παρ. 7 της ΚΥΑ).

5.2.2. Αφαίρεση άδειας οδήγησης με την επανάληψη συγκεκριμένης παράβασης εντός έτους

Κατά το άρθρο 3 παρ. 3 της ΚΥΑ, η αρμόδια υπηρεσία για την παρακολούθηση των τροχαίων παραβάσεων που υπάγονται στο ΣΕΣΟ εκδίδει έγγραφο αφαίρεσης της άδειας οδήγησης όταν ο παραβάτης-οδηγός διαπράξει για δεύτερη φορά συγκεκριμένη παράβαση μέσα σε διάστημα ενός έτους. Οι παραβάσεις αυτές είναι 6 και καταγράφονται στον παρακάτω πίνακα.
1. Άρθρο 4 παρ. 11 Παραβίαση πινακίδων
Ρ-1 Υποχρεωτική παραχώρηση προτεραιότητας
Ρ-2 Υποχρεωτική διακοπή πορείας
2. Άρθρο 6 παρ. 1 περ. β΄, ε΄, η΄, ι΄ Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη
3. Άρθρο 12 παρ. 8 Οδήγηση οδικών οχημάτων για επίδειξη ικανότητας, εντυπωσιασμό, ανταγωνισμό ή τέλεση αυτοσχέδιων αγώνων
4. Άρθρο 27 Παραβίαση ισόπεδων σιδηροδρομικών διαβάσεων
5. Άρθρο 29 παρ.2 Απαγόρευση επιτόπιας στροφής, οπισθοπορείας και οδήγησης στην κεντρική διαχωριστική λωρίδα
6. Άρθρο 42 ή άρθρο 1 της ΚΥΑ 43500/5691/2002 Οδήγηση υπό την επίδραση οινοπνεύματος, φαρμάκων ή τοξικών ουσιών
Στην περίπτωση εφαρμογής των παραπάνω διατάξεων το περιεχόμενο του εγγράφου αφαίρεσης της άδειας οδήγησης περιλαμβάνεται στο Υπόδειγμα Υ4, το οποίο προσαρτάται στην ΚΥΑ και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της (άρθρα 7 παρ. 1 και 8 της ΚΥΑ). 

6. Διαγραφή παραβάσεων

Κατά το άρθρο 3 παρ. 4 της ΚΥΑ κάθε καταχωρισμένη (στο μητρώο του παραβάτη-οδηγού) παράβαση των διατάξεων του ΚΟΚ που υπάγονται στο ΣΕΣΟ και οι βαθμοί που αντιστοιχούν σ αυτήν διαγράφεται μόλις συμπληρωθεί χρονικό διάστημα 3 ετών από την ημερομηνία βεβαίωσης της παράβασης – υπό την προϋπόθεση ότι δεν έχει συμπληρωθεί το όριο των 25 βαθμών.
Για τους οδηγούς οχημάτων δημόσιας χρήσης το παραπάνω χρονικό διάστημα είναι 2 έτη από την ημερομηνία βεβαίωσης της παράβασης & υπό την προϋπόθεση ότι δεν έχει συμπληρωθεί το ανώτατο όριο βαθμών.
Στην περίπτωση αφαίρεσης της άδειας οδήγησης διαγράφονται οι καταχωρισμένες στο μητρώο του παραβάτη-οδηγού παραβάσεις (που υπάγονται στο ΣΕΣΟ) και οι αντίστοιχοι βαθμοί ποινής. Η διαγραφή γίνεται από την αρμόδια υπηρεσία (του άρθρου 5 εδ. 2 της ΚΥΑ) μετά την παραλαβή της σχετικής έγγραφης ειδοποίησης του Αστυνομικού Τμήματος που βεβαιώνει ότι αφαιρέθηκε η άδεια (άρθρο 3 παρ. 5 της ΚΥΑ).
Στην περίπτωση που ο οδηγός συνεχίζει να διαπράττει παραβάσεις, είτε μετά τη συμπλήρωση των 25 βαθμών ποινής είτε μετά τη διάπραξη για δεύτερη φορά μέσα σε διάστημα ενός έτους μιας από τις συγκεκριμένες παραβάσεις του άρθρου 3 της ΚΥΑ, οι αντίστοιχοι βαθμοί ποινής καταχωρίζονται στο μητρώο του και υπολογίζονται για την αφαίρεση της τυχόν επαναχορηγούμενης άδειας οδήγησης (άρθρο 3 παρ. 6 της ΚΥΑ).

7. Επαναχορήγηση της άδειας

7.1. Δικαίωμα συμμετοχής στις εξετάσεις

Ο ενδιαφερόμενος για την επαναχορήγηση της αφαιρεθείσας άδειας οδήγησης έχει δικαίωμα συμμετοχής στις σχετικές εξετάσεις μετά την παρέλευση ορισμένου χρονικού διαστήματος κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στο άρθρο 8 της ΚΥΑ.

7.1.1. Επανεξέταση μετά 6 μήνες

Γενικά, δικαίωμα συμμετοχής στην επανεξέταση έχει κάθε ενδιαφερόμενος μετά την πάροδο 6 μηνών από την επομένη της ημερομηνίας αφαίρεσης της άδειας οδήγησης (άρθρο 8 παρ. 2 εδ. α της ΚΥΑ).

7.1.2. Επανεξέταση μετά από 1 ή 2 χρόνια

Δικαίωμα συμμετοχής στην επανεξέταση, μετά την πάροδο 1 χρόνου, έχει ο ενδιαφερόμενος, αν ο ίδιος (παραβάτης-οδηγός) συμπληρώσει το όριο των 25 βαθμών ποινής εντός πενταετίας από την επαναχορήγηση της άδειας οδήγησης, και η παραπάνω άδεια αφαιρεθεί (άρθρο 8 παρ. 2 εδ. β της ΚΥΑ).
Στη συνέχεια, αν ο ίδιος (παραβάτης-οδηγός) συμπληρώσει και πάλι το όριο των 25 βαθμών εντός πενταετίας από την κατά τα παραπάνω επαναχορήγηση της άδειας (για δεύτερη φορά), αποκτά δικαίωμα συμμετοχής στις εξετάσεις μετά την πάροδο 2 ετών. Η πάροδος του διαστήματος των 2 ετών απαιτείται πλέον για κάθε συμμετοχή στις εξετάσεις, για κάθε νέα αφαίρεση της άδειας οδήγησης, εφόσον αυτή πραγματοποιείται εντός πενταετίας από την προηγούμενη κάθε φορά επαναχορήγησή της.

7.1.3. Επανεξέταση προσδιοριζόμενη από ανεκτέλεστα αφαιρετήρια

Δικαίωμα συμμετοχής στην επανεξέταση έχει ο οδηγός, για τον οποίο εκδόθηκαν και δεν εκτελέστηκαν περισσότερα του ενός έγγραφα αφαίρεσης της άδειας, μετά την πάροδο 1,5 έτους από την επίδοση για 2 αφαιρετήρια, 3,5 ετών από την επίδοση για 3 αφαιρετήρια, 5,5 ετών από την επίδοση για 4 αφαιρετήρια κ.λπ. (άρθρο 8 παρ. 2 εδ. γ της ΚΥΑ).

7.2. Η επανεξέταση των υποψηφίων οδηγών

Για την επανεξέταση των υποψηφίων οδηγών απαιτείται η υποβολή από τον ενδιαφερόμενο σχετικής αίτησης και αποδεικτικό καταβολής χρηματικού ποσού (παράβολο) υπέρ του Δημοσίου, που ισχύει κάθε φορά για τις εξετάσεις των υποψηφίων οδηγών (άρθρο 8 παρ. 1 εδ. δ της ΚΥΑ).

7.2.1. Επανεξέταση για άδεια οδήγησης αυτοκινήτων ή μοτοσικλετών

Ο ενδιαφερόμενος για την επαναχορήγηση της άδειας πρέπει να παρακολουθήσει τουλάχιστο το 50% του ελάχιστου αριθμού των μαθημάτων θεωρητικής εκπαίδευσης από την ύλη του εγχειριδίου του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών «Θεωρητική Εκπαίδευση υποψηφίων οδηγών αυτοκινήτων» σε θέματα σχετικά με τις παραβάσεις που υπέπεσε. Στη συνέχεια πρέπει να εξετασθεί θεωρητικά και πρακτικά κατά τις ισχύουσες διατάξεις θεωρητικής και πρακτικής εξέτασης, ανεξάρτητα αν ο οδηγός έχει άδεια οδήγησης και άλλης κατηγορίας (άρθρο 8 παρ. 1 εδ. α της ΚΥΑ). 

7.2.2. Επανεξέταση για άδεια οδήγησης μοτοποδηλάτου

Ο ενδιαφερόμενος για την επαναχορήγηση της άδειας πρέπει να υποστεί με επιτυχία θεωρητική και πρακτική εξέταση σύμφωνα με όσα ισχύουν για τους υποψήφιους οδηγούς μοτοποδηλάτων (άρθρο 8 παρ. 1 εδ. δ της ΚΥΑ).

7.2.3. Ανάκληση της αφαιρεθείσας άδειας

Στην περίπτωση που ο κάτοχος της άδειας οδήγησης (η οποία αφαιρέθηκε κατά το ΣΕΣΟ) δηλώσει ότι δεν επιθυμεί να κατέχει ορισμένη ή ορισμένες κατηγορίες (αδειών) που είχε, τότε εκδίδεται απόφαση ανάκλησης των κατηγοριών αυτών. Αν αργότερα επιθυμήσει την επαναχορήγηση των κατηγοριών αυτών, υποβάλλεται σε θεωρητική και πρακτική εξέταση (άρθρο 8 παρ. 3 της ΚΥΑ).

7.2.4. Καταχώριση στο μηχανογραφικό αρχείο

Η υπηρεσία του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών που επαναχορηγεί την άδεια οδήγησης (αυτοκινήτων, μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων) ενημερώνει την αρμόδια Υπηρεσία που τηρεί το μηχανογραφικό αρχείο με τα μητρώα των παραβατών-οδηγών (άρθρο 8 παρ. 4 της ΚΥΑ).
Στο μηχανογραφικό αρχείο καταγράφονται τα αναγκαία στοιχεία των οδηγών, των οποίων οι άδειες έχουν αφαιρεθεί από οποιαδήποτε Δημόσια αρχή, σύμφωνα με τις διατάξεις της ΚΥΑ .