facebook

Οδήγηση υπό την επήρεια Μέθης – Τοξικών Ουσιών (Κάνναβη – Κοκαΐνη) – Ακρωτηριασμός Κάτω Άκρου – Βαρηκοΐα – Αποζημίωση εξ ΑΚ 931 50.000 ευρώ πλέον 80.000 ευρώ εξ ΑΚ 932 – Παρεμπίπτουσα Αγωγή Ασφαλιστή – Δεκτή  – Αποδοχή Κληρονομιάς με το Ευεργέτημα Απογραφής  – Απογραφή Κληρονομιάς

1.Σύγκρουση Αντιθέτως Κινουμένων

   Είσοδος στο Αντίθετο Ρεύμα Κυκλοφορίας

   Οδήγηση υπό την επήρεια Μέθης και Τοξικών Ουσιών (Κάνναβη – Κοκαΐνη) (1)

 

2.Κίνηση  πλησίον του Δεξιού Άκρου του Οδοστρώματος (άρθ.16 παρ.1  ΚΟΚ) (2)

 

3.Συντρέχον Πταίσμα της Επιβαίνουσας στη Μοτοσικλέτα στην Πρόκληση του Τραυματισμού της

 

4.Ακρωτηριασμός Αριστερού Κάτω Άκρου

   Βαρηκοΐα  Δεξιού Ωτός

   Αποζημίωση Μόνιμης Αναπηρίας (ΑΚ 931) 50.000 ευρώ

 

5.Ηθική Βλάβη 80.000 ευρώ

 

6.Αγορά Αναγκαίας Μηριαίας Πρόθεσης λόγω του Ακρωτηριασμού Αριστερού Κάτω Άκρου 39.500 ευρώ

 

7.Παρεμπίπτουσα Αγωγή (Αναγωγή)  λόγω Μέθης – Δεκτή

   Αποδοχή Κληρονομιάς με το Ευεργέτημα Απογραφής

 

8.Παρεμπίπτουσες Αγωγές (Αναγωγές)  Ασφαλιστικών Εταιριών – Δεκτές

 

Σύγκρουση Αντιθέτως Κινουμένων

Είσοδος στο Αντίθετο Ρεύμα Κυκλοφορίας

Οδήγηση υπό την επήρεια Μέθης και Τοξικών Ουσιών

 (Κάνναβη – Κοκαΐνη) (1)

(Δημοσιεύεται στην ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ, τεύχος Νοέμβριος 2021)

 

Κίνηση  πλησίον του Δεξιού Άκρου του Οδοστρώματος

(άρθ.16 παρ.1  ΚΟΚ) (2)

 

   Α) Συνυπαίτιος του ατυχήματος σε ποσοστό 80% κρίθηκε ο θανών οδηγός της μοτοσικλέτας ο οποίος οδηγούσε υπό την επήρεια μέθης (2,45 γρ/λίτρο αίματος) η οποία περιόριζε την οδηγική του ικανότητα και συμπεριφορά, με αποτέλεσμα να απωλέσει τον έλεγχο της μοτοσικλέτας και να εισέλθει στο αντίθετο ρεύμα και να συγκρουσθεί με το ΙΧΕ αυτοκίνητο, με συνέπεια το επελθόν αποτέλεσμα του θανάσιμου τραυματισμού του, καθώς και το σοβαρό τραυματισμό της επιβαίνουσας στη μοτοσικλέτα και τις υλικές ζημίες των οχημάτων  (πρωτοδίκως κρίθηκε συνυπαίτιος σε ποσοστό 60%).

Το γεγονός ότι ανιχνεύθηκαν στα ούρα του θανόντος οδηγού της μοτοσικλέτας κανναβοειδή δεν  συνετέλεσε  αιτιωδώς στην πρόκληση του ατυχήματος καθώς δεν αποδείχθηκε ότι έκανε χρήση πριν από 3 ώρες από το ατύχημα, οπότε θα μπορούσε  να επηρεάσει  την οδηγική του συμπεριφορά (βλ. ιατροδικαστική έκθεση)

Η  παράλειψη του θανόντος οδηγού της μοτοσικλέτας να μην φορά προστατευτικό  κράνος  δεν συνδέεται αιτιωδώς με το θανάσιμο τραυματισμό του ο οποίος επήλθε συνεπεία πολλαπλών κακώσεων, και το κράνος θα τον προστάτευε μόνο από τα τραύματα της κεφαλής και όχι και από τις λοιπές κακώσεις που υπέστη.

     Β) Συνυπαίτιος σε ποσοστό  20% κρίθηκε ο οδηγός του ΙΧΕ αυτοκινήτου διότι δεν οδηγούσε στο άκρο δεξιό μέρος του οδοστρώματος (16 παρ.1 ΚΟΚ), ενώ εάν κινούνταν  στο άκρο δεξιό του οδοστρώματος  δεν θα προκαλούνταν το ένδικο ατύχημα. Η κίνηση στο άκρο δεξιό τμήμα του οδοστρώματος είναι επιβεβλημένη ακόμη και αν το οδόστρωμα είναι ελεύθερο όχι μόνο για τη διευκόλυνση των ομορρόπως κινουμένων οχημάτων, αλλά και προς αποφυγή  ατυχήματος  από την  ενδεχόμενη είσοδο  στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας των αντιρρόπως κινουμένων οχημάτων, είτε κατά την επιχείρηση προσπέρασης, είτε για άλλο λόγο.

(πρωτοδίκως κρίθηκε συνυπαίτιος σε ποσοστό 40%)

 Το ποσοστό οινοπνεύματος 0,14 γρ/λίτρο αίματος το οποίο ανιχνεύθηκε στο αίμα του οδηγού του ΙΧΕ αυτοκινήτου είναι κατώτερο του ορίου των 0,50 γρ/λίτρο αίματος (άρθ. 42 ΚΟΚ) και συνεπώς δεν επηρέασε την οδηγική  του συμπεριφορά.  

 Στα ούρα του οδηγού του ΙΧΕ αυτοκινήτου ανιχνεύθηκε η ουσία βενζυλοεκγονίνη που συνιστά μεταβολίτη της κοκαϊνης και είναι ενδεικτικό της χρήσης κοκαϊνης. Δεν μπορεί όμως να προσδιοριστεί ο χρόνος της χρήσης δεδομένου ότι ανιχνεύεται και μετά από 4 ημέρες από την τελευταία χρήση. Επιπλέον δεν ανιχνεύθηκε ταυτόχρονα και η ουσία κοκαιθυλένιο, η οποία σχηματίζεται στο ήπαρ, όταν η κοκαίνη και το αλκοόλ καταναλώνονται παράλληλα.  Με δεδομένο ότι αυτός είχε κάνει  χρήση αλκοόλ  σε μικρή ποσότητα, συνάγεται ότι δεν έγινε πρόσφατη χρήση κοκαϊνης ώστε να επηρεαστεί από αυτή η συμπεριφορά του περί την οδήγηση  (βλ. ιατροδικαστική έκθεση).

Η ταχύτητα με την οποία οδηγούσε το ΙΧΕ αυτοκίνητό που πάντως υπερέβαινε το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των 30 χλμ/ω, δεν συνετέλεσε στην πρόκληση του ατυχήματος, λόγω της αιφνιδιαστικής εισόδου της μοτοσικλέτας στο αντίθετο ρεύμα και σε μικρή απόσταση από το ΙΧΕ, γεγονός που δεν άφηνε στον οδηγό του ΙΧΕ αυτοκινήτου κανένα περιθώριο αντίδρασης, με τροχοπέδη ή αποφευκτικό ελιγμό στο άκρο δεξιό του οδοστρώματος.    

 

Συντρέχον Πταίσμα της Επιβαίνουσας στη Μοτοσικλέτα

στην Πρόκληση του Τραυματισμού της

 

 α) Αυτοδιακινδύνευση – Συνυπαίτια σε ποσοστό 30% (αντί  20% πρωτοδίκως) στην πρόκληση των σωματικών της βλαβών κρίθηκε η επιβαίνουσα στη μοτοσικλέτα λόγω αυτοδιακινδύνευσης, διότι δέχθηκε να επιβιβασθεί στη μοτοσικλέτα ενώ γνώριζε ότι ο οδηγός της είχε καταναλώσει οινόπνευμα που επηρέαζε καταλυτικά  την οδήγησή του, καθώς  πριν το  ατύχημα συνδιασκέδαζαν με τον οδηγό της μοτοσικλέτας στο ίδιο κατάστημα όπου έγινε ενώπιον της η κατανάλωση οινοπνεύματος από τον τελευταίο, ο οποίος όπως αποδείχθηκε ήταν εμφανώς μεθυσμένος και παραπατούσε.

β) Κράνος  Έλλειψη – Συνυπαίτια σε ποσοστό 30% (όσο και πρωτοδίκως) στην πρόκληση του τραυματισμού της διότι δεν φορούσε κράνος παράλειψη που συνδέεται αιτιωδώς με τις σωματικές της κακώσεις στο κεφάλι.

 

 

Ακρωτηριασμός Αριστερού Κάτω Άκρου

Βαρηκοΐα  Δεξιού Ωτός

Αποζημίωση Μόνιμης Αναπηρίας (ΑΚ 931) 50.000 ευρώ

 

Συνεπεία  του τραυματισμού της (κακώσεις κεφαλής, ακρωτηριασμός αριστερού κάτω άκρου, βαρηκοϊία δεξιού ωτός, καταθλιπτική συνδρομή), η ενάγουσα –επιβαίνουσα στη μοτοσικλέτα, ηλικίας 28 ετών, κατέστη μόνιμα ανάπηρη σε ποσοστό 67% εφόρου ζωής. Η αναπηρία της αυτή επηρεάζει το μέλλον της, καθώς εξαιτίας του ακρωτηριασμού του αριστερού κάτω άκρου της αδυνατεί να εργαστεί (ήταν απόφοιτος σχολής μαγειρικής, εργαζόταν παλαιότερα καταστήματα εστίασης, ασχολούνταν με τον αθλητισμό και είχε λάβει άδεια να εργαστεί ως personal training), την προσωπική της ζωή, την ανεύρεση συντρόφου λόγω και των σοβαρών ψυχικών τραυμάτων της, τις κοινωνικές, οικογενειακές και λοιπές συναναστροφές. Λαμβάνοντας υπόψη το είδος και τις συνέπειες της αναπηρίας της, συνεκτιμώντας και το ποσοστό συνυπαιτιότητάς της λόγω της επιβίβασης της  στη μοτοσικλέτα που οδηγούσε ο θανών υπό την επήρεια αλκοόλ καθώς και το ποσοστό της συνυπαιτιότητάς της στην πρόκληση της βαρηκοίας διότι δεν φορούσε κράνος, πρέπει να της επιδικαστεί το εύλογο ποσό των 50.000 ευρώ (αντί των πρωτοδίκως επιδικασθέντων 60.000 ευρώ).

 

Ηθική Βλάβη 80.000 ευρώ

 

Επιδικάσθηκε στην ενάγουσα – επιβαίνουσα στη μοτοσικλέτα για χρηματική της ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης το εύλογο ποσό των 80.000 ευρώ,  λαμβάνοντας υπόψη  τις συνθήκες του ατυχήματος, το βαθμό συνυπαιτιότητάς της 30% στην πρόκληση του τραυματισμού της λόγω της επιβίβασής της στη μοτοσικλέτα γνωρίζοντας ότι ο οδηγός της τελούσε υπό την επήρεια μέθης,  τον βαθμό συνυπαιτιότητάς της 30% στην πρόκληση του τραυματισμού της στο κεφάλι διότι δεν φορούσε κράνος, τον ακρωτηριασμό του κάτω άκρου της, την επελθούσα  βαρηκοία της, τους ψυχικούς και σωματικούς πόνους της, και τις χειρουργικές επεμβάσεις στις οποίες υποβλήθηκε.  

 

Αγορά Αναγκαίας Μηριαίας Πρόθεσης

λόγω του Ακρωτηριασμού Αριστερού Κάτω Άκρου 39.500 ευρώ

 

Επιδικάσθηκε στην ενάγουσα – επιβαίνουσα στη μοτοσικλέτα  η δαπάνη που απαιτείται δαπάνες α) αγοράς μηριαίας πρόθεσης  με θήκη εξωτερική από carbon, εσωτερική από εύκαμπτο υλικό, θήκη σιλικόνης, βαλβίδα εξαέρωσης βεντούζας,ηλεκτρονική άρθρωση γόνατος τύπου RHEOKNEEXC, υπερδυναμικό πέλμα με έλασμα ώθησης και αφρώδη επικάλυψη ποσού των 39.500 ευρώ.

 

Ψυχική Οδύνη 25.000 ευρώ

Επιμεριζόμενα :

 –15.000 ευρώ στη μητέρα (αντί των 40.000 ευρώ πρωτοδίκως)

 -10.000 ευρώ στον αδελφό (αντί των 20.000 ευρώ πρωτοδίκως)

 Για τον καθορισμό των ανωτέρω ποσών λήφθηκαν μεταξύ άλλων, ο βαθμός συνυπαιτιότητας του στην πρόκληση του ατυχήματος,  η ηλικία του, 46 ετών,  και η ηλικία των εναγόντων, 78 ετών η μητέρα του και 49 ετών ο αδελφός του, και η κοινωνική και οικονομική κατάσταση του θανόντος, άνεργος και των εναγόντων, συνταξιούχος η μητέρα του, πλην της ασφαλιστικής εταιρίας της οποίας η ευθύνη είναι εγγυητική. 

  

 

Παρεμπίπτουσα Αγωγή (Αναγωγή)  λόγω Μέθης – Δεκτή

Αποδοχή Κληρονομιάς με το Ευεργέτημα Απογραφής

Απογραφή Κληρονομιάς

 

Ευθύνη της παρεμπιπτόντως εναγόμενης – μητέρας του εν μέθη θανόντος οδηγού της μοτοσικλέτας μέχρι της αξίας του ενεργητικού της κληρονομιάς του θανόντος  

Ο θανών οδηγός της μοτοσυκλέτας κληρονομήθηκε από τη μητέρα του και τον αδελφό του. Ο αδελφός του αποποιήθηκε την κληρονομιά εμπρόθεσμα. Η μητέρα του αποδέχθηκε την κληρονομιά με το ευεργέτημα της απογραφής, ως προς το δικό της ποσοστό και ως προς το ποσοστό του αποποιηθέντος υιού της, αδελφού του θανόντος. Με απόφαση του Ειρηνοδικείου διατάχθηκε η απογραφή  της κληρονομιάς του θανόντος ορίζοντας συμβολαιογράφο και πραγματογνώμονες για την εκτίμηση της αξίας των πραγμάτων που θα απογράφονταν. Η συνταχθείσα εμπρόθεσμα απογραφή κληρονομιάς της συμβολαιογράφου προσδιόρισε την αξία του ενεργητικού της κληρονομιάς του θανόντος στο ποσό των 288.386,26 ευρώ,  μέχρι του οποίου ευθύνεται με τα στοιχεία της κληρονομιάς και μόνο η παρεμπιπτόντως εναγόμενη μητέρα του (άρθρο 1904 ΑΚ).

 Επομένως, εφόσον η παρεμπιπτόντως ενάγουσα ασφαλιστική εταιρεία η οποία ασφάλιζε τη μοτοσικλέτα που  οδηγούσε ο θανών υπό την επήρεια μέθης αποζημιώσει την παρεμπιπτόντως ενάγουσα ασφαλιστική εταιρία, η παρεμπιπτόντως εναγόμενη – μητέρα του θανόντος, οφείλει (αναγωγικά) να της αποδώσει ότι εκείνη θα πληρώσει, για κεφάλαιο, τόκους και έξοδα, αλλά μέχρι του ποσού των 288.386,26 ευρώ.  

 

Παρεμπίπτουσες Αγωγές (Αναγωγές)

Ασφαλιστικών Εταιριών – Δεκτές

 

Όπως κρίθηκε το ένδικο τροχαίο ατύχημα οφείλεται σε συνυπαιτιότητα των οδηγών των εμπλεκομένων οχημάτων, ήτοι σε ποσοστό 80% του θανόντος οδηγού της μοτοσικλέτας που ασφάλιζε η παρεμπιπτόντως ενάγουσα ασφαλιστική εταιρία, και σε ποσοστό 20% του οδηγού του ΙΧΕ αυτοκινήτου που ασφάλιζε η παρεμπιπτόντως ενάγουσα ασφαλιστική εταιρία. Επομένως πρέπει να γίνουν δεκτές οι παρεμπίπτουσες αγωγές (αναγωγές) των ασφαλιστικών εταιριών που ασφάλιζαν τα ανωτέρω εμπλεκόμενα οχήματα, και εάν η παρεμπιπτόντως ενάγουσα ασφαλιστική εταιρία που ασφάλιζε το ΙΧΕ αυτοκίνητο αποζημιώσει καθ΄ολοκληρία την ενάγουσα – επιβαίνουσα στη μοτοσικλέτα,  η παρεμπιπτόντως εναγόμενη ασφαλιστική εταιρία που ασφάλιζε τη μοτοσικλέτα  οφείλει  αναγωγικά να αποδώσει στην παρεμπιπτόντως ενάγουσα ασφαλιστική εταιρία σε ποσοστό 80% το ποσό που αυτή θα πληρώσει για κεφάλαιο, τόκους και έξοδα.

 

Απόφ. Μον.Εφ.Αθ…….

Για να διαβάσετε περισσότερα παρακαλώ συνδεθείτε συμπληρώνοντας τα στοιχειά σας