Υπαιτιότης 60% του οδηγού του ποδηλάτου καθόσον αποδείχθηκε ότι δεν οδηγούσε κοντά στο δεξιό άκρο της οδού όπου κινούνταν, και δεν φρόντισε να εξοπλίσει το ποδήλατό του με ειδικά φώτα για τη νύκτα , με αποτέλεσμα να παρασυρθεί από το όπισθεν αυτού επερχόμενο αυτοκίνητο και να τραυματισθεί σοβαρά. (παράβαση άρθρων 12 παρ. 1, 16 παρ. 1 εδ. β΄ και 76 παρ. 1 ΚΟΚ).
Συνυπαιτιότης 40% του οδηγού του ΙΧΕ καθότι κινείτο με μεγαλύτερη του επιτρεπτού ταχύτητα (85χ/ω αντί του ανωτάτου επιτρεπομένου ορίου των 50 χ/ω), με αποτέλεσμα να μην αντιληφθεί τον έμπροσθεν αυτού ποδηλατιστή. (παράβ. άρθρ. 12 παρ. 1, 2 και 20 παρ. 1 του ΚΟΚ).
Απόφ.Α.Π.2149/2007
Πρόεδρος : Ιωάν. Παπανικολάου
Εισηγητής : Γεωργ. Λαλούση
Δικηγόροι : Χρ. Μετάλλας & Κων. Νούσιας
Σχόλια & Παρατηρήσεις
1) Οδήγηση στο άκρο δεξιό
Έστω υπόψη ότι η διάταξη του άρθρου 16 παρ. 1 και 2 του ΚΟΚ περί της κίνησης στα δεξιά του ρεύματος πορείας τέθηκε για τη διευκόλυνση της κίνησης των οχημάτων που ακολουθούν το ίδιο ρεύμα πορείας και όχι για την αποφυγή συγκρούσεων με αντιθέτως κινουμένους. Εφ.Αθ. 7074/2001, ΣΕΣυγκΔ 2004/334
βλ. ομοίως και Εφ.Αθ. 44994/1992 ΣΕΣυγκΔ 1993/172, που έκρινε απορριπτέα την ένσταση αποκλειστικής άλλως συντρεχούσης υπαιτιότητος του ΙΧΕ διά παράβαση του ΚΟΚ 16, αφού εκινείτο στην αριστερή λωρίδα του ρεύματος του, διότι η διάταξη του άρθρου 16 του ΚΟΚ.1 έχει θεσπισθεί για να διευκολύνει την κίνηση των οχημάτων που ακολουθούν το ίδιο ρεύμα κυκλοφορίας και όχι γιατην αποφυγή συγκρούσεων, εφόσον ο οδηγός ο οποίος κινείται στο προορισμένο γι΄ αυτόν ρεύμα κυκλοφορίας, δεν είναι υποχρεωμένος να θεωρήσει, έστω και ως πιθανή, την τόσο αντικανονική κίνηση εκείνου που φέρνει το αυτοκίνητο που οδηγεί στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας (πρβλ. ΑΠ 787/75 Επ.Συγκ.Δικ.Γ.390, ΕΑ 513/85 Επ.Συγκ.Δικ.ΙΓ 134). Εξ άλλου το αιφνίδιο της συμπεριφοράς του άλλου, δεν παρείχε δυνατότητα αποφευκτικής αντιδράσεως πλέον της γενομένης επί τόπου σχεδόν σταθμεύσεως του.
Σ.Σ. Στις περιπτώσεις των συγκρούσεων ομορρόπως κινουμένων θα πρέπει μεταξύ των άλλων να εξετάζονται εκτός της ταχύτητας και η τήρηση των αποστάσεων ασφαλείας των όπισθεν κινουμένων οχημάτων, άρθρ. 17 ΚΟΚ.
…