facebook

Ψυχική Οδύνη (ΑΚ 932)  950.000 ευρώ

 (Αυξητική Τάση) (1)

(Δημοσιεύεται στην ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ

τεύχος Μάιος – Ιούνιος 2024)

Σε κάθε περίπτωση κατά τον καθορισμό του επιδικαζόμενου ποσού λόγω ψυχικής οδύνης επιβάλλεται να τηρείται η αρχή της αναλογικότητας ως γενική νομική αρχή και μάλιστα αυξημένης τυπικής ισχύος (άρθ. 2§1 και 25 του Συντάγματος)  την οποία εκφράζει και η υπερνομοθετικής ισχύος διάταξη του άρθ. 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ υπό την έννοια ότι πρέπει να υπάρχει μια ανεκτή σχέση αναλογικότητας μεταξύ των χρησιμοποιούμενων μέσων και του σκοπού που επιδιώκει κάθε μέτρο το οποίο αποστερεί ένα άτομο από θεμελιακό δικαίωμά του όπως από την ιδιοκτησία του (βλ.ΟλΑΠ 9/2015 και ΑΠ 327/2017)

Επιδικάσθηκαν στους συγγενείς του ανυπαίτιου θανόντος οδηγού, ηλικίας 48 ετών, τα παρακάτω ποσά, επιμεριζόμενα:

350.000 ευρώ στη σύζυγο

ανά 300.000 ευρώ σε καθένα από τα δύο τέκνα (σύνολο 600.000 ευρώ),

και συνολικά 950.000 ευρώ ( 350.000 + 300.000 + 300.000)  

Κρίθηκε,  ότι τα ανωτέρω επιδικασθέντα ποσά λόγω ψυχικής οδύνης από το θάνατο του ανυπαίτιου συζύγου και πατέρα αντίστοιχα των εναγόντων,  ήτοι: α) 350.000 ευρώ στη σύζυγο, ηλικίας 44 ετών  και  β) ανά  350.000 ευρώ για καθένα από  τα δύο τέκνα, ηλικίας 18  και 7 ετών αντίστοιχα, είναι  εύλογα και δίκαια κατ’  άρθρο 932 ΑΚ,  δηλαδή ανάλογα με τις συγκεκριμένες περιστάσεις του ένδικου τροχαίου ατυχήματος,  αλλά και σύμφωνα με την αρχή της αναλογικότητας (άρθρο 25 §1 του Συντάγματος), όπως η αρχή αυτή, χωρίς να έχει άμεση εφαρμογή στην ένδικη περίπτωση, εξειδικεύεται με την πιο πάνω διάταξη του άρθρου 932 ΑΚ για τον προσδιορισμό του ύψους της χρηματικής ικανοποίησης (ΟλΑΠ 6/2009, Αρμ 2009 [ΝΘ’].1162)

Σύγκρουση Ομορρόπως Κινουμένων

Παράνομη Οπισθοπορεία (2)

με Επιβράδυνση Κίνησης του Αλλοδαπού ΙΧΦ ( Νταλίκας) επί Εθνικής Οδού

Έλλειψη  Προειδοποιητικών Μέτρων  Αλάρμ – Τριγωνική Πινακίδα  και Κώνοι (3)

σε απόσταση 100 μέτρων πίσω από το ΙΧΦ

 

Ζημιογόνο Αλλοδαπό Όχημα με Πινακίδες Κυκλοφορίας και τόπο συνήθους στάθμευσης τη Σλοβενία 

Εφοδιασμένο με Πιστοποιητικό  Διεθνούς Ασφάλισης (Πράσινη Κάρτα)

Ευθύνη Γραφείου Διεθνούς Ασφάλισης (ΓΔΑ)

Αποκλειστικό υπαίτιος κρίθηκε οδηγός  του αλλοδαπού ΙΧΦ  (νταλίκας),  διότι οδηγώντας  στην Εθνική Οδό – ΠΑΘΕ/Τμήμα  Αθηνών – Λαμίας, με κατεύθυνση προς Λαμία  και προπορευόταν του ομόρροπα κινούμενου ΙΧΕ αυτοκινήτου, το οποίο (ΙΧΕ) οδηγούσε ο  ήδη θανών συγγενής των εναγόντων, όταν αυτός έφθασε στη χιλιομετρική θέση 115 της οδού,  επιβράδυνε σε σημαντικό βαθμό την κίνηση του ΙΧΦ και σχεδόν ακινητοποίησε το όχημά του επί της εθνικής οδού κατά -0,70 μ. εντός ΛΕΑ και κατά 1,80 μ. στο δεξιό ρεύμα πορείας, χωρίς προηγουμένως να λάβει τα κατάλληλα προειδοποιητικά μέτρα για την απρόσκοπτη και ασφαλή κυκλοφορία των οχημάτων θέτοντας σε λειτουργία του συστήματος φωτεινού συναγερμού του οχήματός του (αλάρμ), είτε με τοποθέτηση κώνων και τριγωνικής πινακίδας σε απόσταση 100 μέτρων πίσω από το όχημά του, δίδοντας την εντύπωση στα κινούμενα όπισθεν αυτού οχήματα  ότι κινείται κανονικά, και  εν συνεχεία ενεργώντας με πολύ  χαμηλή ταχύτητα παράνομη οπισθοπορεία, έχοντας σκοπό να εξέλθει από την Εθνική Οδό χρησιμοποιώντας την παράπλευρη οδό που «οδηγεί» προς Λιβαδειά Βοιωτίας, που μόλις είχε προσπεράσει, με αποτέλεσμα όταν το ΙΧΕ αυτοκίνητο  πλησίασε πολύ κοντά στο προπορευόμενο ΙΧΦ  αντιλήφθηκε ότι αυτό ήταν σχεδόν ακινητοποιημένο στο οδόστρωμα,  με συνέπεια  ο  οδηγός του ΙΧΕ  αυτοκινήτου παρά τους ενδεδειγμένους ελιγμούς που ενήργησε προς αποφυγή του ατυχήματος που δεν κατέστη εφικτό, να  επιπέσει με  σφοδρότητα με το εμπρόσθιο μέρος του αυτοκινήτου  στο οπίσθιο αριστερό μέρος του με ΙΧΦ και να σφηνωθεί κάτω από αυτό και να τραυματιστεί θανάσιμα ( παραβάσεις των άρθρων 12 παρ.1,4,9, 24 παρ.2, 29 παρ.3, 34 παρ.2 εδ. ιβ και 12 του Ν.2696/1999)

Έξοδα Κηδείας

Συμπεριλαμβάνονται  και οι δαπάνες αγοράς ανθέων, στεφάνων και σταυρών από άνθη, διακόσμησης ιερού ναού, κολλύβων εις μνήμη του νεκρού,  μεταφοράς νεκρού για την ταφή του στον τόπο της κατοικίας του.

 Επιδικάσθηκε στη σύζυγο, η οποία κατέβαλε τα έξοδα κηδείας του θανόντος συζύγου της, το αιτούμενο ποσό των 7.440 ευρώ με ΦΠΑ, ήτοι :  α) 3.000 ευρώ,  για την αγορά φερέτρου, β) 500 ευρώ για την αγορά ανθέων φερέτρου, γ)  500 ευρώ, για την αγορά στεφάνων και σταυρών από άνθη, δ) 500 ευρώ, για διακόσμηση του ιερού ναού όπου τελέσθηκε η κηδεία, ε)  500 ευρώ, για κόλλυβα εις μνήμη του νεκρού, στ) 1.000 ευρώ, για τη μεταφορά του νεκρού με νεκροφόρα από τον τόπο θανάτου του στον τόπο καταγωγής του στη νήσο Σκιάθο, τόπος κατοικίας μέχρι σήμερα της συζύγου  και των τέκνων του, προκειμένου να ταφεί εκεί στην ιδιαίτερη πατρίδα του σύμφωνα με τα ήθη και έθιμα του τόπου του. Το ανωτέρω επιδικαζόμενο ποσό είναι νόμιμο  αφού η συγκεκριμένη δαπάνη είναι απόλυτα συνδεδεμένη με το πρόσωπο του θανόντος, σύμφωνα με τις κρατούσες αντιλήψεις και παραδόσεις του εν ζωή τόπου διαμονής του.

Σχόλια – Παρατηρήσεις

Ψυχική Οδύνη – Αυξητική τάση επιδικαζόμενων ποσών

Η κατωτέρω δημοσιευόμενη απόφαση προκαλεί ευχάριστη έκπληξη, ιδιαίτερα μετά την κατάρρευση των μέχρι πρότινος επιδικαζόμενων ποσών  (ψιχίων),

λαμβάνοντας υπόψη, πέραν των άλλων παραμέτρων και το υποχρεωτικά οριζόμενο από την Ευρωπαϊκή Οδηγία κατώτατο όριο ασφαλίσματος, το οποίο από την νομολογία δεν φαίνεται να λαμβάνεται υπόψη.

Αναμένουμε με ενδιαφέρον την τυχόν κρίση του δευτεροβάθμιου δικαστηρίου.

2.Οπισθοπορεία

 Αποκλειστική υπαιτιότητα του οδηγού ΙΧ Φορτηγού ο οποίος εκτελώντας οπισθοπορεία εξερχόμενος από αύλειο χώρο της οικίας του παρέσυρε και τραυμάτισε θανάσιμα την σύζυγό του, που αρχικά στεκόταν στο πεζοδρόμιο της οδού (παράβαση άρθρου 13 παρ. 2, 19 παρ. 1 του ΚΟΚ), Μον.Εφ.Αθ.3807/2017, ΕΣυγκΔ 2017/523,

Αποκλειστική υπαιτιότητα του οδηγού της μπετονιέρας ο οποίος οδηγώντας βαρύ όχημα μεγάλων διαστάσεων σε σημείο με πυκνή κυκλοφορία οχημάτων, επιχείρησε αιφνιδιαστικά και ανέλεγκτα ελιγμό οπισθοπορείας χωρίς να ελέγξει και βεβαιωθεί προηγουμένως ότι μπορούσε να εκτελέσει τον ελιγμό αυτό χωρίς κίνδυνο ή παρακώλυση των λοιπών χρηστών της οδού, (παράβαση άρθρ. 12 παρ. 1, 21 παρ. 1, 22 παρ. 1 ΚΟΚ, με αποτέλεσμα να προσκρούσει στο κανονικά κινούμενο πίσω από αυτόν μοτοποδήλατο,  Εφ.Αθ.1181/2011, ΕΣυγκΔ 2014/450.

3.Έλλειψη Προειδοποιητικών Μέτρων Αλάρμ – Τριγωνική Πινακίδα και Κώνοι

Πρόσκρουση Μοτοσυκλέτας επί Ακινητοποιηθέντος ΙΧ Φορτηγού. Παράλειψη Επισήμανσης – Τριγωνική Πινακίδα. Σύμφωνα δε με τη διάταξη του άρθρου 34 παρ. 2 περ. ιβ’ του ΚΟΚ (Ν. 2696/1999), η στάση ή στάθμευση οχήματος απαγορεύεται στους αυτοκινητοδρόμους και τις οδούς ταχείας κυκλοφορίας, εκτός των χώρων σταθμεύσεως, που καθορίζονται με σήμανση, ενώ κατά τη διάταξη του άρθρου 29 παρ. 3 του ίδιου Κώδικα, εάν όχημα ακινητοποιηθεί αναγκαστικά επί του οδοστρώματος των ανωτέρω οδών από βλάβη ή άλλη αιτία, ο οδηγός του υποχρεούται να καταβάλει κάθε προσπάθεια να το μετακινήσει εκτός του οδοστρώματος, και αν δεν μπορεί, να τοποθετήσει αμέσως την κατ’ άρθρο 81 του παρόντος Κώδικα τριγωνική πινακίδα σε απόσταση 100 τουλάχιστον μέτρων πίσω από το όχημα ή την ειδική προειδοποιητική συσκευή σε κατάλληλη θέση και κατά τη νύχτα να έχει αναμμένα τα φώτα θέσεως, ΑΠ 828/2007, Ε.Συγκ.Δ.2008/312

Κείμενο Απόφ….

BANNER-LINKEDIN

Για να διαβάσετε περισσότερα παρακαλώ συνδεθείτε συμπληρώνοντας τα στοιχειά σας