facebook
Αρχική Αρθρα - Απόψεις Αρθρα - Απόψεις Το Αλκοτέστ Ασθένειες Αλκοολομέτρων, ως αιτία εσφαλμένων αποφάσεων και ταλαιπωριών των ελεγχομένων Υπό Στρατή Ον. Ονουφριάδου ΤΕΥΧΟΣ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2001 Σελ.466

Το Αλκοτέστ Ασθένειες Αλκοολομέτρων, ως αιτία εσφαλμένων αποφάσεων και ταλαιπωριών των ελεγχομένων Υπό Στρατή Ον. Ονουφριάδου ΤΕΥΧΟΣ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2001 Σελ.466

Υπό Στρατή Ον. Ονουφριάδου Μέλος της Συντακτικής Ομάδος της ΕΣυγκ.Δικαίου
Το θέμα της ΜΕΘΗΣ έχει απασχολήσει πάρα πολλές φορές τις στήλες του Περιοδικού 
Αυτό όμως που μας αναγκάζει να επανέλθουμε, είναι ανάγκη ενημέρωσης της Επιστημονικής Κοινότητος που εμπλέκεται στην απονομή της Δικαιοσύνης των νέων δεδομένων που έχουν προκύψει γύρω από τα εν χρήσει ΑλΚΟΤΕΣΤ.
Το τελευταίο καιρό Εφημερίδες και Τηλεοπτικοί Σταθμοί, ασχολήθηκαν με το ζήτημα για την ενημέρωση της κοινής γνώμης χωρίς όμως να μπορέσουν να φωτίσουν για τις ιδιαιτερότητες και ιδιομορφίες που παρουσιάζει ο έλεγχος των Οδηγών με την μέθοδο του ΑΛΚΟΤΕΣΤ.
Καθημερινά ενημερώνεται η Γραμματεία Σύνταξης του Περιοδικού από πληθώρα Δικηγόρων – Συνδρομητών για την Αθώωση των πελατών των που κατηγορούνται στο Πλημμελειοδικείο ότι Οδηγούσαν υπό τη επήρεια ΜΕΘΗΣ ΔΙΟΤΙ αν και η ΜΕΘΗ είχε διαπιστωθεί με ΑΛΚΟΟΛΟΜΕΤΡΟ, οι Οδηγοί που έσπευσαν με δική του πρωτοβοουλία στο πλησιέστερο Νοσοκομείο και υπεβλήθησαν σε Τοξικολογική εξέταση – ΑΙΜΟΛΗΨΙΑ τα αποτελέσματα της οποία έδειχναν ότι ο Οδηγός ΔΕΝ ήταν μεθυσμένος ή ότι ήταν στο όριο της ΜΕΘΗΣ 0,8 και όχι 1,3 και 1,4 που έδειχνε η αρχική εξέταση του ΑΛΚΟΤΕΣΤ,
Στο τεύχος μας του Αυγούστου 2000? δημοσιεύσαμε σχετική ανάλυση για το ποιες είναι οι απαραίτητες προϋποθέσεις που πρέπει να καταδεικνύουν οι συσκευές των ΑΛΚΟΟΛΟΜΕΤΡΩΝ ούτως ώστε να αποδεικνύεται η ΕΥΡΥΘΜΗ λειτουργία των και ποιες ενέργειες πρέπει να κάνουν οι Οδηγοί προκειμένου να υπερασπι¬στούν τον εαυτόν των στις περιπτώσεις που δεν εμφανίζονται οι απαραίτητες αυ¬τές προϋποθέσεις.
Διαπιστώσαμε σε πληθώρα περιπτώσεων οι Οδηγοί των οποίων καταδικάστηκαν ως μεθυσμένοι, ότι οι ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ που υπεβλήθησαν εκ μέρους των στα ακροατήρια ΔΕΝ ήσαν ΤΕΚΜΗΡΙΩΜΕΝΕΣ και με δεδομένο ότι το θέμα είχε και χαρακτήρα ΤΕΧΝΙΚΩΝ λεπτομερειών, ΕΠΑΝΕΡΧΟΜΑΣΤΕ τονίζοντας ότι:
Στη περίπτωση που στο απόκομα των συσκευών των ΑΛΚΟΟΛΟΜΕΤΡΩΝ το οποίο και υπογράφει ο ελεγχόμενος Οδηγός, εάν δεν αναφέρεται:
α) Πότε έγινε η τελευταία ΒΑΘΜΟΝΟΜΗΣΗ,
β) Πότε έγινε ο τελευταίος έλεγχος Βαθμονόμησης,
γ) Και ότι η ποσότητα καθαρού Αέρος πριν φυσίξει ο Οδηγός ήταν ίση με το ΜΗΔΕΝ (0), ΤΟΤΕ το συγκεκριμένο ΑΛΚΟΟΛΟΜΕΤΡΟ είναι παλαιάς τεχνολογίας και ως αποτέλεσμα το δείγμα είναι ΑΝΑΞΙΟΠΙΣΤΟ.
Επίσης πρέπει ο Οδηγός να υποβάλλεται στον έλεγχο με την ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΗ ότι ο οδηγός δεν έχει καταναλώσει ΑΛΚΟΟΛ τα τελευταία είκοσι (20) λεπτά, ΔΙΟΤΙ άλλως, η μέτρηση καταγράφει την ποσότητα αλκοόλης στο ΣΤΟΜΑ του Οδηγού και ΟΧΙ την περιεκτικότητα αλκοόλης στο ΑΙΜΑ.
Αρκεί και μιά μικρή γουλιά ΚΡΑΣΙΟΥ ή άλλου οινοπνευματώδους ποτού για να δείξει τον Οδηγό ΜΕΘΥΣΜΕΝΟ – ΤΥΦΛΑ εάν δεν έχει παρέλθη το ΕΙΚΟΣΑΛΕΠΤΟ.
Συνεπώς είναι υποχρεωμένα τα Οργανα της Τάξεως να ερωτούν τους ΟΔΗΓΟΥΣ ΠΡΙΝ ελεγχθούν εάν έχουν καταναλώσει αλκοόλ το τελευταίο εικοσάλεπτο. ΔΙΟΤΙ άλλως εάν ο Οδηγός ελέγχτηκε εντός του ΕΙΚΟΣΑΛΕΠΤΟΥ, το δείγμα είναι παντελώς ΕΣΦΑΛΜΕΝΟ και επομένως ο Οδηγός έχει δικαίωμα να το προσβάλει ΔΙΟΤΙ ΔΕΝ ακολουθήθηκε η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ σύμφωνα με το ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ του κατασκευαστού που ορίζει τις Προϋποθέσεις τις ΕΥΡΥΘΜΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ.
Επίσης σύμφωνα με το αρθρ. 42 παρ. 5 του ν.2696/99 περί ΚΟΚ, προβλέπεται ότι θα πρέπει να έχουν εκδοθεί οι σχετικές Υπουργικές αποφάσεις των Υπουργών Υγείας και Πρόνοιας – Μεταφορών και Δημόσιας Τάξεως που να εξουσιοδοτούν την καταλληλότητα των συσκευών αυτών προκειμένου να διενεργούνται οι Ελεγχοι σύννομα και δυστυχώς μέχρι σήμερα (Οκτώβριος 2001 ΔΕΝ έχουν εκδοθεί).
Σήμερα η Ελληνική ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ ΕΙΝΑΙ ΕΦΟΔΙΑΣΜΕΝΗ ΜΕ ΠΕΡΙΠΟΥ 300 ΣΥΣΚΕΥΕΣ ΑΛΚΟΟΛΟΜΕΤΡΗΣΗΣ που είναι μοιρασμένες ανά την Επικράτεια, εκ των οποίων οι 100 περίπου είναι τελευταίας ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ Εγγλέζικης προελεύσεως LIONS D-0 400) που τηρούν τις προϋποθέσεις ΕΥΡΥΘΜΟΥ λειτουργίας.
Υπάρχουν όμως και άλλες 200 περίπου συσκευές εκ των οποίων 100 LIONS D-5- 400 παλαιότερης ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ οι οποίες ΕΚΤΥΠΩΝΟΥΝ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟΝ το οποίον και υπογράφει ο Οδηγός εις την Αγγλικήν γλώσσαν με αποτέλεσμα ο Οδηγός να παραπέμπεται εις το Πλημμελειοδικείον με ΚΑΤΗΓΟΡΗΤΗΡΙΟ σε Ξένη γλώσσα και έτσι οι μη γνωρίζοντες την Αγγλική να μη γνωρίζουν το περιεχόμενον του κειμένου που παραπέμπονται να δικασθούν.
Πρέπει εδώ να τονισθεί ότι βρισκόμαστε εν αναμονή Αρεοπαγίτικης αποφάσεως με έναν εκ των Αναιρετικών λόγων την παραπομπήν του κατηγορουμένου με κείμενον στην Αγγλικήν.
Επίσης υπάρχουν άλλες περίπου 100 συσκευές Γερμανικής προελεύσεως Τύπου ΤΡΑΙΓΚΕΡ που δεν αναφέρουν στο ΕΝΤΥΠΟ που τυπώνουν τις απαραίτητες προϋποθέσεις (δηλαδή πότε έγινε η τελευταία Βαθμονόμηση, πότε έγινε ο έλεγχος Βαθμονόμησης, και ότι η ποσότητα καθαρού αέρος ΠΡΙΝ φυσίξει ο Οδηγός εί¬ναι ΜΗΔΕΝ).
Θα πρέπει εδώ να σημειώσουμε ότι η Διαδικασία της ΒΑΘΜΟΝΟΜΗΣΗΣ του ΑΛΚΟΟΛΟΜΕΤΡΟΥ είναι ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ ανά εξάμηνο και ο έλεγχος βαθμονομήσεώς του ανά ΜΗΝΑ.
Ο ΤΡΟΠΟΣ με τον οποίον γίνεται η ως άνω ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ, είναι ΑΠΛΟΣ.
Ητοι:Συνδέεται η συσκευή με μια φιάλη που περιέχει πρότυπο ΑΕΡΙΟ και ελέγχεται το αποτέλεσμα, το οποίον εάν δεν είναι το αναμενόμενο 0,8 ΤΟΤΕ η συσκευή κρίνεται ΑΚΑΤΑΛΛΗΛΗ.
Με τις τελευταίες τροποποιήσεις του ΚΟΚ, στο επίμαχο άρθρο 42 θέλησε το αρμόδιο Υπουργείο, να τροποποιήσει την ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ καθιστώντας την ΑΛΚ00ΛΟΜΕΤΡΗΣΗ ως την ΜΟΝΗ και ακριβή ΜΕΤΡΗΣΗ της ΜΕΘΗΣ ενός Οδηγού, ΧΩΡΙΣ να χρειάζεται στην περίπτωση που διαπιστώνεται ότι ο Οδηγός τελεί υπό την επήρεια ΜΕΘΗΣ ΝΑ ΟΔΗΓΕΙΤΑΙ ΣΤΟ ΠΛΗΣΙΕΣΤΕΡΟ νοσοκομείο ούτως ώστε να διαπιστωθεί ΚΑΙ τοξικολογικώς, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα.
Ο σοφός νομοθέτης στην περίπτωση της ΤΟΞΙΚΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΞΕΤΑΣΗΣ πρόβλεψε την ΛΗΨΗ δύο δειγμάτων αίματος, ούτως ώστε στην περίπτωση οιουδήποτε σφάλματος, να μπορεί ο Οδηγός να προβάλει ΕΝΣΤΑΣΗ για την ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗ του δευτέρου Δείγματος (Υπ.αποφ. 1330 Φ.705.11/4 ΞΦ/15-2/1-4-1985 ΥπουργΣυ-γκοινωνιών και Δημοσίας Τάξεως.
Τα δείγματα της ΑΙΜΟΛΗΨΙΑΣ, αξιολογούνται και αυτά μηχανικά και αν κάποιος υποστηρίξει ότι το πρώτο δείγμα είναι εσφαλμένο, έχει ως ένδικο του μέσον την ΕΝΣΤΑΣΗ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΕΩΣ και από άλλη συσκευή του δευτέρου δείγματος αίματος.
Εδώ όμως στην περίπτωση των ΑΛΚΟΟΛΟΜΕΤΡΗΣΕΩΝ ο Οδηγός δεν έχει άλλον τρόπο επανελέγχου φυσόντας και σε δεύτερη συσκευή για να διαπιστωθεί η κατάσταση του.
Η νέα όμως επιχειρούμενη νομοθετική τροποποίηση, στερεί το δικαίωμα του Οδηγού να απαιτήσει την ΕΠΑΝΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ της κατάστασης του εφ όσον δεν θα απαιτείται πλέον από τα όργανα της Τάξης να τον οδηγήσουν στο πλησιέστερο Νοσοκομείο για την υποβολή του και σε ΤΟΞΙΚΟΛΟΓΙΚΗ εξέταση.
Και τίθεται εδώ το ΕΡΩΤΗΜΑ.
Τί θα γίνεται στην εκδίκαση των αστικών υποθέσεων που όταν η ασφαλιστική εταιρία με παρεμπίπτουσα αγωγή της θα ενάγει τον ασφαλισμένο υποτιθέμενο οδηγό με σκοπό να εισπράξει από αυτόν το ποσό που κατέβαλε η ίδια στον ζημιωθέντα τρίτο επικαλούμενη την υπουργική απόφαση Κ4/585/78 περί εξαιρέσεως της ασφαλιστικής της υποχρεώσεως στην περίπτωση που ο οδηγός οδηγούσε υπό την
επήρρεια μέθης. Και εάν έχει καταβάλει το ποσό των 100.000.000 δρχ για ψυχική οδύνη, στέρηση υπηρεσιών, διατροφής κλπ, σε περίπτωση θανατηφόρου ατυχήματος, ή ηθικής βλάβης, αποθετικής ζημίας κλπ, ο μέσος πολίτης, που θα βρεί τα χρήματα αυτά, για να τα επιστρέψει ή πως θα αποδείξει ότι δεν οδηγούσε υπό την επήρρεια μέθης, αφού τα όργανα της τάξης δεν θα τον έχουν οδηγήσει στην σχετική τοξικολογική εξέταση, η οποία διενεργείτο κάτω από νομοθετικό πλαίσιο της ΥΑ που ορίζει ρητά με ποιόν τρόπο θα γίνεται ούτως ώστε να αποδεικνύεται η μέθη η μη του οδηγού.
Η ρηθείσα υπουργική απόφαση απαγόρευε ακόμη και την απολύμανση του χεριού του εξεταζομένου οδηγού με οινόπνευμα για τον φόβο, μήπως και με την λήψη του αίματος από την μεσοβασιλική φλέβα επηρεάζετο έστω και ελάχιστα το αποτέλεσμα. Προβλέπει δε τη λήψη από ιατρικό προσωπικό και δεν αφήνει καν σε νοσηλευτικό προσωπικό καθόλα εκπαιδευμένο στις αιμοληψίες να εκτελέσει την συγκεκριμένη εξέταση. Και όλα αυτά για να διασφαλίσει τον εξεταζόμενο οδηγό. Σήμερα όμως η επιχειρούμενη νέα τροποποίηση προς ποία κατεύθυνση κινείται;
Ας δούμε όμως τι συμβαίνει στην καθημερινή πρακτική. Οργανα της τροχαίας εκτελούν καθημερινώς ελέγχους ανά την επικράτεια με σκοπό την σύλληψη των μεθυσμένων οδηγών. Ποιος δεν το θέλει άλλωστε να συλληφθούν και να παραπεμφθούν στην σπάθη της, δικαιοσύνης οι ανεκδιήγητοι αυτοί οδηγοί, που δεν σκέπτονται ούτε την ζωή των ούτε των επιβατών των ούτε των υπολοίπων οδηγών και των συμμετεχόντων στην οδική κυκλοφορία και αποτελούν κινητή βόμβα για την δημόσια ασφάλεια. Οπως είπαμε για την ορθή απονομή της δικαιοσύνης το έργο αυτό θα πρέπει να εκτελείται από κατάλληλα εκπαιδευμένα και εξουσιοδοτημένα όργανα μετά από ανάλογο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, με συσκευές συντηρημένες σύμφωνα με τις προδιαγραφές του κατασκευαστού και όχι από αμέλεια ή αδιαφορία να παραμένουν ασυντήρητες με αποτέλεσμα να καταγράφονται σφάλματα +30-40%. Συνεπώς θα πρέπει να απαιτηθεί η σύνταξη και υπογραφή εκ μέρους του οδηγού σχετικού εγγράφου που να βεβαιώνεται εκ μέρους του οδηγού ότι ερωτήθη προ του ελέγχου (της ιεράς αυτής εξετάσεως), ότι δεν έχει καταναλώσει αλκοόλ τα τελευταία 20 λεπτά. Με αυτό τον τρόπο πιστεύουμε, ότι θα διασφαλίζονται οι ενέργειες εκ μέρους των οργάνων ούτως ώστε να μην μπορεί να αμφισβητηθεί εκ μέρους των παρανομούντων εάν ερωτήθησαν ή όχι και να αποδυναμώνονται οι επιτήδιοι αυτοί της ασφάλτου από τις σχετικές ενστάσεις.