facebook
Αρχική Νομολογία Υπαιτιότης - Συνυπαιτιότης Ισόπεδοι Οδικοί ΚόμΒοι Συνυπαίτιος και ο έχων Προτεραιότητα (1) Απόφ. Α.Π. 1658/2002 ΤΕΥΧΟΣ ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2005 ΣΕΛ.240

Ισόπεδοι Οδικοί ΚόμΒοι Συνυπαίτιος και ο έχων Προτεραιότητα (1) Απόφ. Α.Π. 1658/2002 ΤΕΥΧΟΣ ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2005 ΣΕΛ.240

Ισόπεδοι Οδικοί ΚόμΒοι Συνυπαίτιος και ο έχων Προτεραιότητα (1)

Μπορεί να κριθεί συνυπαίτιος ο οδηγός οχημάτος ο οποίος ενώ έχει προτεραιότητα εισερχόμενος σε ισόπεδο οδικό κόμβο, δεν ρύθμισε την ταχύτητά του ώστε να αποφύγει τυχόν ατύχημα επί του κόμβου. (παράβ. άρθρ. 26 παρ.1 ΚΟΚ, 300 και 914 του ΑΚ).

Αιτιώδης Συνάφεια
Αναιρετική Διαδικασία

Πότε υπόκειται στον Αναιρετικό έλεγχο η έρευνα της αιτιώδους συνάφειας

Αιτιώδης συνάφεια υπάρχει, όταν κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας (άρθρ. 336 παρ.4 ΚΠολΔ) η φερόμενη ως ζημιογόνος πράξη ή παράλειψη κατά τη συνηθισμένη και κανονική πορεία των πραγμάτων ή τις ειδικές περιστάσεις της συγκεκριμένης περιπτώσεως (άρθρ. 298 ΑΚ) ήταν πρόσφορη να επιφέρει το επιζήμιο αποτέλεσμα.
Η μεν κρίση περί του εάν τα ανελέγκτως και κυριαρχικώς διαπιστωθέντα από το δικαστήριο της ουσίας πραγματικά περιστατικά, γενικά και αφηρημένα λαμβανόμενα, επιτρέπουν το συμπέρασμα, ότι η πράξη ή παράλειψη εκείνη μπορεί να θεωρηθεί αντικειμενικά ως πρόσφορη αιτία του παραχθέντος αποτελέσματος, αφού σχηματίζεται με τη χρησιμοποίηση των διδαγμάτων της κοινής πείρας κατά την υπαγωγή των διαπιστωθέντων πραγματικών περιστατικών στην αόριστη νομική έννοια της αιτιώδους συνάφειας, υπόκειται στον έλεγχο του Αρείου Πάγου κατά τη διάταξη του άρθρου 559 αρ. 1 και 19 του ΚΠολΔ για ευθεία ή εκ πλαγίου παραβίαση των κανόνων ουσιαστικού δικαίου, καθώς και για παράβαση των διδαγμάτων της κοινής πείρας.
Aντιθέτως, η περαιτέρω κρίση του δικαστηρίου της ουσίας περί του ότι στη συγκεκριμένη (ένδικη) περίπτωση η πράξη ή παράλειψη εκείνη αποτέλεσε ή δεν αποτέλεσε την αιτία τον επιζήμιου αποτελέσματος περί του ότι δηλαδή το ζημιογόνα γεγονός σε σχέση με τη ζημία βρίσκεται ή δεν βρίσκεται σε σχέση αιτίου και αποτελέσματος, ως αναγόμενη σε εκτίμηση πραγματικών γεγονότων (άρθρ. 561 παρ.1 ΚΠολΔ), δεν υπόκειται σε αναιρετικό έλεγχο.
Απόφ. Α.Π. 1658/2002
Πρόεδρος : Δημ. Σουλτανιάς
Εισηγητής : Παύλ. Μεϊδάνης
Δικηγόροι : Εμ. Κοπακάκης – Θεόδ. Ζευκιλής
Παρατηρήσεις – Σχόλια
1) Η προτεραιότητα αποτελεί κυκλοφοριακό θεσμό που αποσκοπεί στην εύρυθμη και ασφαλή κυκλοφορία. Με την παρ. 1 του άρθρ.26 του ΚΟΚ, καθορίζεται ως βασική πρωταρχική υποχρέωση κάθε οδηγού ο οποίος πλησιάζει σε διασταύρωση να καταβάλει ιδιαιτέρα προσοχή για να μην προκαλέσει κίνδυνο ατυχήματος ή παρακώλυση της κυκλοφορίας.
Ιδιαίτερα σημαντική θεωρείται η ρύθμιση της ταχύτητας του οχήματος έτσι ώστε να είναι δυνατή η διακοπή της πορείας εντός του επικίνδυνου χώρου της διασταύρωσης.
Εστω υπόψη ότι για να τεθεί ζήτημα προτεραιότητας (δικαίωμα διέλευσης) από κάποιο σημείο του κυκλοφοριακού χώρου είναι αυτονόητο ότι πρέπει να συνυπάρξουν στο αυτό σημείο περισσότεροι του ενός διεκδικητές, που να επιδιώκουν να διέλθουν κατά τον αυτό χρόνο. Η προτεραιότητα ρυθμίζεται με κατάλληλη σήμανση (πινακίδες, διαγραμμίσεις, φωτεινή σηματοδότηση, σήματα και υποδείξεις τροχονόμων – που υπερισχύουν έναντι όλων των ρυθμιστικών της κυκλοφορίας σημάτων -, αλλά και αυτών ακόμη των κανόνων κυκλοφορίας.
Ζήτημα προτεραιότητας συνεπώς ανακύπτει όταν τα οχήματα εισέρχονται ταυτόχρονα στο τετράγωνο της διασταύρωσης. (ΑΠ 330/73, ΕΣυγκΔ 1973/461, ΑΠ 342/61 ΕΣυγκΔ 1973Ι465). Κατά μία άλλη άποιμη μάλιστα (για τους γνωρίζοντες την οδήγηση) την ταυτόχρονη είσοδο την μεταθέτουν στην ταυτόχρονη άφιξη, βάσει της ταχύτητάς τους, στο νοητό σημείο της συναντήσεώς τους καθέτως, εντός της διασταύρωσης. Συνεπώς, αποτελεί συνάρτηση της πρόκλησης ή της αποφυγής του ατυχήματος, η ταχύτητα με την οποία κινούνται τα εισερχόμενα στην διασταύρωση οχήματα (και ο έχων προτεραιότητα),αλλά και οι αποφευκτικές ενέργειες στις οποίες προβαίνουν οι οδηγοί. …