Αστική Ευθύνη του Ελληνικού Δημοσίου
λόγω Παράλειψης Έκδοσης Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων
Θεμελιώδεις αρχές του κράτους δικαίου η πρόσβαση των πολιτών στο δίκτυο δημόσιων συγκοινωνιών με ελάχιστη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση και η δυνατότητα μετακίνησης χωρίς διακρίσεις «εκτός από αυτήν που απορρέει από το επιλεγέν επίπεδο εξυπηρέτησης, το οποίο και συνεπάγεται και διαφοροποίηση των κομίστρων».
Αντικείμενο δημόσιας υπηρεσίας υπό λειτουργική έννοια, η κατόπιν κρατικής παραχώρησης εκτέλεση και εκμετάλλευση κατ’ αποκλειστικότητα του συγκοινωνιακού έργου των τακτικών αστικών και υπεραστικών επιβατικών γραμμών. Εξ’ αυτού προβλέπεται η έκδοση ΚΥΑ κατ’ έτος για την προσαρμογή του κομίστρου μεταφοράς επιβατών καθώς και κάθε λεπτομέρειας σχετικά με την μεταφορά των πολιτών.
Ξεχωριστής μνείας χρήζουν οι ευάλωτοι πολίτες, ήτοι ανάπηροι πολέμου και συνοδοί αυτών, πολύτεκνοι, μαθητές, φοιτητές και σπουδαστές, οι οποίοι μεταφέρονται δωρεάν ή με μειωμένο εισιτήριο, η δε «απώλεια εσόδων» καλύπτεται με την έκδοση της σχετικής ΚΥΑ, κατόπιν εγγραφής των αντίστοιχων πιστώσεων στον προϋπολογισμό κάθε Υπουργείου.
Με το ν. 2963/2001 δημιουργήθηκε νέο θεσμικό πλαίσιο για την οργάνωση και τη λειτουργία των δημόσιων τακτικών αστικών και υπεραστικών επιβατικών μεταφορών με λεωφορεία για όλη τη χώρα με σκοπό τον εκσυγχρονισμό, τη βελτίωση των υπηρεσιών και την εν γένει δημιουργία συνθηκών ικανών να εξασφαλίσουν στους πολίτες, κατά τα αναφερόμενα στην οικεία εισηγητική έκθεση, «το δικαίωμα να μετακινούνται στον αστικό, νομαρχιακό και εθνικό χώρο» με τα μέσα μαζικής μεταφοράς στα πλαίσια, μεταξύ άλλων, των θεμελιωδών αρχών της πρόσβασης των πολιτών στο δίκτυο δημόσιων συγκοινωνιών με ελάχιστη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση και της δυνατότητας μετακίνησης χωρίς διακρίσεις «εκτός από αυτήν που απορρέει από το επιλεγέν επίπεδο εξυπηρέτησης, το οποίο και συνεπάγεται και διαφοροποίηση των κομίστρων». Κατά το σύστημα του νόμου, στους «φορείς συγκοινωνιακού έργου» ανατίθεται, κατόπιν κρατικής παραχώρησης, για ορισμένο χρονικό διάστημα η εκτέλεση και εκμετάλλευση, κατ’ αποκλειστικότητα, του συγκοινωνιακού έργου των τακτικών αστικών και υπεραστικών επιβατικών γραμμών, υφιστάμενων και νέων (άρθρο 2), έργο το οποίο έχει αναχθεί από το νομοθέτη σε αντικείμενο δημόσιας υπηρεσίας υπό λειτουργική έννοια. Ειδικότερα, θεσπίζεται η υποχρέωση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών, Μεταφορών και Επικοινωνιών και του καθ’ ύλην αρμόδιου κατά περίπτωση Υπουργού να εκδίδουν κάθε έτος κοινή απόφαση για την καταβολή ορισμένου χρηματικού ποσού στους οικείους συγκοινωνιακούς φορείς, προκειμένου να καλυφθεί η ζημία τους («απώλειες εσόδων») από τη δωρεάν ή με μειωμένο κόμιστρο μεταφορά συγκεκριμένων κατηγοριών επιβατών (αναπήρων πολέμου και συνοδών τους, πολυτέκνων, μαθητών, φοιτητών, σπουδαστών κ.ά.), προβλέπεται δε ρητώς η εγγραφή των αντίστοιχων πιστώσεων στον προϋπολογισμό κάθε Υπουργείου για την κάλυψη των δαπανών της δωρεάν ή με μειωμένο εισιτήριο μετακίνησης των προσώπων αυτών.
Απόφ.ΣτΕ….
Για να διαβάσετε περισσότερα παρακαλώ συνδεθείτε συμπληρώνοντας τα στοιχειά σας