Έλλειψη Στηθαίων Ασφαλείας μπροστά από το Τοιχίο Ηχοπετασμάτων στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ)

Νέα Εθνική Οδός (ΝΕΟ) Χανίων – Σητείας  περιοχή Καρτερού Ηρακλείου

Πολύνεκρο Τροχαίο Δυστύχημα – Θανάσιμος Τραυματισμός των τεσσάρων επιβαινόντων στο ένδικο αυτοκίνητο: α) της οδηγού, ηλικίας 37 ετών, β) του συνοδηγού, συζύγου της, ηλικίας 44 ετών, και γ) των δύο  ανηλίκων τέκνων τους ηλικίας 15 και 11 ετών αντίστοιχα.

Αιτιώδης Σύνδεσμος

μεταξύ της Παράλειψης Εγκατάστασης και Σύνδεσης

 Στηθαίων Ασφαλείας μπροστά από Εμπόδιο,

ήτοι του Τοιχίου Ηχοπετασμάτων στον ένδικο τόπο του ατυχήματος (ΒΟΑΚ) κατά παράβαση των διατάξεων και εγκεκριμένων Οδηγιών, οι οποίες δεν εναρμονίζονταν με το Ευρωπαϊκό Πρότυπο

ΕΛΟΤ ΕΝ 1317 (Οδικά Συστήματα Αναχαίτισης)

Η παράλειψη αυτή μπορεί σύμφωνα και με τα Διδάγματα της κοινής πείρας να θεωρηθεί αντικειμενικά  ΠΡΟΣΦΟΡΗ ΑΙΤΙΑ του θανάσιμου τραυματισμού των τεσσάρων επιβαινόντων στο αυτοκίνητο λόγω εκτροπής του από το οδόστρωμα  και πρόσκρουσης του κατόπιν αναστροφής στην αρχή του τοιχίου ηχοπετασμάτων  

Η ύπαρξη Ηχοπετασμάτων παραπλεύρως της οδού τα οποία συνιστούν συμπαγές ΕΜΠΟΔΙΟ μη παραμορφώσιμο κατά την πρόσκρουση οχήματος σε αυτό, συνεπάγονται ΙΔΙΑΙΤΕΡΟ ΚΙΝΔΥΝΟ για τους επιβαίνοντες στο όχημα, και συνεπώς επιβάλλεται η Εγκατάσταση Στηθαίων Ασφαλείας μπροστά από αυτά  για τον περιορισμό της σφοδρότητας της πρόσκρουσης και των συνεπειών αυτής. Για τον ίδιο σκοπό επίσης οι απολήξεις αρχής και πέρατος των στηθαίων ασφαλείας απαιτείται να συνδέονται με τα στηθαία ασφαλείας που ακολουθούν, έτσι ώστε τα λειτουργικά χαρακτηριστικά του ενός συστήματος να μην επιδρούν αρνητικά στα αντίστοιχα χαρακτηριστικά του άλλου συστήματος.

Στοιχειοθετείται η Αστική Ευθύνη του Ελληνικού Δημοσίου και της Περιφέρειας Κρήτης (άρθρα 105, 106 ΕισΝΑΚ)

Λόγω των ανωτέρω Παράνομων Πράξεων και Παραλείψεις των οργάνων του Ελληνικού Δημοσίου (κύριος του Έργου Κατασκευής της επίδικης οδού) και η  Περιφέρεια Κρήτης (υπεύθυνη της συντήρησης της από το  2010).

Δεκτός ο Λόγος Αναίρεσης 

ως προς τη μη νόμιμη κρίση της αναιρεσιβαλλόμενης απόφασης περί της έλλειψης αιτιώδους συνδέσμου σε γενικό και αφηρημένο επίπεδο μεταξύ των διαπιστωθεισών παρανομιών της διοίκησης και του θανάσιμου τραυματισμού των τεσσάρων επιβαινόντων στο επίδικο αυτοκίνητο

Κρίθηκε, ότι αναιρεσιβαλλόμενη απόφαση, η οποία δέχθηκε ότι μεταξύ των διαπιστωθεισών παράνομων πράξεων και παραλείψεων της διοίκησης σχετικά με την έλλειψη στηθαίων ασφαλείας και του θανατηφόρου αποτελέσματος της πρόσκρουσης του αυτοκινήτου στο τοιχίο ηχοπετασμάτων, δεν υφίσταται αιτιώδης σύνδεσμος, με την αιτιολογία ότι «η φορά του αυτοκινήτου και η ταχύτητά του είναι οι παράγοντες που οδήγησαν σ’ αυτό και όχι η έλλειψη στηθαίων ασφαλείας», και ότι οι ανωτέρω παράνομες πράξεις και παραλείψεις της διοίκησης δύνανται αντικειμενικά να οδηγήσουν στην πρόσκρουση οχήματος στο τοιχίο ηχοπετασμάτων και στο ζημιογόνο αποτέλεσμα, εφόσον το όχημα προσκρούει με τη δεξιά πλευρά του στα μεταλλικά στηθαία ασφαλείας και λόγω της μη ευθυγράμμισής τους με το τσιμεντένιο τοιχίο οδηγείται κατευθείαν στην ακμή του τελευταίου, Δεν αιτιολογείται νόμιμα.  Τούτο διότι δεν αναφέρεται στην απόφαση, ούτε άλλωστε προκύπτει από αυτήν, με βάση ποια στοιχεία  συνήγαγε το ανωτέρω συμπέρασμα, ότι δηλαδή τα στηθαία ασφαλείας κατ’ απόκλιση του ανωτέρω κανόνα, δεν δύνανται να περιορίζουν τις συνέπειες ατυχήματος λόγω εκτροπής του οχήματος και πρόσκρουσής του, με αναστροφή, στο εμπόδιο.

 

Βάσιμος ο λόγος αναίρεσης

Δεκτή η Αναίρεση – Αναιρεί –  Παραπέμπει

Απόφ. ΣτΕ………

BANNER-LINKEDIN

Για να διαβάσετε περισσότερα παρακαλώ συνδεθείτε συμπληρώνοντας τα στοιχειά σας