Υποχρέωση Κίνησης στο Άκρο Δεξιό του Οδοστρώματος – Ψυχική Οδύνη (ΑΚ 932)

α) 370.000 ευρώ ως προς την ασφαλιστική εταιρία

β) 250.000 ευρώ ως προς τον οδηγό και ιδιοκτήτη – Κράνος Μοτοσικλετιστή – Έλλειψη

 

Σύγκρουση Αντιθέτως Κινουμένων

Υποχρέωση Κίνησης στο Άκρο Δεξιό του Οδοστρώματος (1)

 

Η διάταξη του άρθρου 16 παρ.1 ΚΟΚ που ορίζει την κίνηση στο άκρο δεξιό του οδοστρώματος θεσπίστηκε για τη μη παρακώλυση της κυκλοφορίας των οχημάτων που κινούνται στο ίδιο ρεύμα κυκλοφορίας με περισσότερες λωρίδες ανά κατεύθυνση και όχι προς αποφυγή σύγκρουσης με όχημα που κινείται στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας.

 

Αποκλειστικά υπαίτια του ατυχήματος κρίθηκε η οδηγός του αυτοκινήτου, καθώς  δεν ρύθμισε την ταχύτητα του οχήματος της λαμβάνοντας υπόψη τις επικρατούσες συνθήκες, με αποτέλεσμα να κινηθεί γοργά και αιφνίδια, υπερβαίνοντας τη νοητή γραμμή που διαχωρίζει την διπλής κατεύθυνσης επίδικη οδό, και εισήλθε στο αντίθετο ρεύμα, όπου εκινείτο κανονικά  ο ανήλικος 17 ετών συγγενής των εναγόντων οδηγός της μοτοσικλέτας, χωρίς άδεια οδήγησης, παράλειψη που δεν τελεί σε αιτιώδη συνάφεια με το επελθόν αποτέλεσμα, με συνέπεια το αυτοκίνητο να συγκρουστεί με τη μοτοσικλέτα και να τραυματιστεί θανάσιμα ο οδηγός αυτής (παραβάσεις  άρθρων 12 παρ. 1 και 19 παρ. 1, 2 και 3 ΚΟΚ)

  

Ψυχική Οδύνη (ΑΚ 932)

α) 370.000 ευρώ ως προς την ασφαλιστική εταιρία

β) 250.000 ευρώ  ως προς τον οδηγό και ιδιοκτήτη 

 

Το ύψος των επιδικαζόμενων ποσών διαφοροποιείται καθώς η εναγόμενη ασφαλιστική εταιρία δεν ωφελείται από την ένσταση συντρέχοντος πταίσματος λόγω παραμέλησης της εποπτείας του 17 ετών ανηλίκου οδηγού της μοτοσικλέτας που πρόβαλαν μόνο οι εναγόμενοι (οδηγός και ιδιοκτήτης) και έγινε δεκτή πρωτοδίκως σε ποσοστό 20% και δεν προσβλήθηκε με λόγο έφεσης.

Επιδικάστηκαν στους ενάγοντες συγγενείς του ανήλικου 17 ετών θανόντος οδηγού της μοτοσικλέτας για χρηματική ικανοποίηση λόγω ψυχικής οδύνης, όπως και πρωτοδίκως, τα παρακάτω εύλογα και σύμφωνα με την αρχή της αναλογικότητας χρηματικά ποσά, επιμεριζόμενα:

 α) Ως προς τους εναγόμενους οδηγό και ιδιοκτήτη:    

 

—ανά 60.000 ευρώ σε κάθε γονέα (σύνολο 120.000 ευρώ)

—ανά 40.000 ευρώ σε καθένα από τα τρία αδέλφια, εκ των οποίων ο τρίτος ανήλικος (σύνολο 120.000 ευρώ)

10.000 ευρώ στη γιαγιά  

 

 β) Ως προς την εναγόμενη ασφαλιστική εταιρία:

 ανά 80.000 ευρώ σε κάθε γονέα (σύνολο 160.000 ευρώ).

—ανά 60.000 ευρώ σε καθένα από τα τρία αδέλφια, εκ των οποίων ο τρίτος ανήλικος (σύνολο 180.000 ευρώ).

-—30.000 ευρώ στη γιαγιά.

 

Κράνος Μοτοσικλετιστή – Έλλειψη

 

   Ο θανών οδηγός της μοτοσικλέτας υπέστη θανατηφόρες σωματικές κακώσεις που  εντοπίζονται στην κεφαλή ενώ δεν υπέστη σοβαρό τραυματισμό σε άλλα ζωτικά όργανα του σώματός του, και τα οχήματα δεν κινούνταν με μεγάλη ταχύτητα. Η χρήση κράνους από τον θανόντα  θα είχε περιορίσει τις συνέπειες του τραυματισμού του και συνεπώς είναι συνυπαίτιος στην έκταση του τραυματισμού του λόγω μη χρήσης κράνους σε ποσοστό 30%, όπως ορθά κρίθηκε και πρωτοδίκως.

Σχόλια – Παρατηρήσεις

1.Υποχρέωση Κίνησης στο Άκρο Δεξιό του Οδοστρώματος

Η υποχρέωση πορείας στο δεξιό της οδού έχει τεθεί για να εξασφαλίσει την ακώλυτη κυκλοφορία αυτών που κινιούνται στο ίδιο ρεύμα  και όχι για αποφυγή σύγκρουσης  με αυτόν που παραβιάζοντας την πινακίδα STOP εισέρχεται στο ρεύμα πορείας του κανονικώς κινουμένου, ΑΠ.192/2004, ΕΣυγκΔ 2004/259,

Η διάταξη του άρθρ. 16 παρ.1 του ΚΟΚ που επιβάλλει οδήγηση στο άκρο δεξιό θεσπίσθηκε για να μην παρακωλύεται η κυκλοφορία των κινουμένων στην ίδια λωρίδα κυκλοφορίας οχημάτων. Εν προκειμένω κρίθηκε ότι η οδήγηση πλησίον της διαχωριστικής γραμμής δεν μπορεί να συνδεθεί με την επέλευση της ένδικης σύγκρουσης, η οποία οφείλεται στην αιφνίδια είσοδο μοτοσυκλέτας στο αντίθετο ρεύμα, γεγονός που δεν επέτρεψε και στον κανονικώς κινούμενο οδηγό ΙΧΕ έγκαιρης αντίδρασης, (διενέργεια αποφευκτικού ελιγμού, τροχοπέδηση), ΑΠ. 959/2015, ΕΣυγκΔ 2015/Σελ.499.

 

Contra Νομολογία

Συνυπαίτιος σε ποσοστό  20% κρίθηκε ο οδηγός του ΙΧΕ αυτοκινήτου διότι δεν οδηγούσε στο άκρο δεξιό μέρος του οδοστρώματος. Η κίνηση στο άκρο δεξιό τμήμα του οδοστρώματος είναι επιβεβλημένη ακόμη και αν το οδόστρωμα είναι ελεύθερο όχι μόνο για τη διευκόλυνση των ομορρόπως κινουμένων οχημάτων, αλλά και προς αποφυγή  ατυχήματος από την  ενδεχόμενη είσοδο  στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας των αντιρρόπως κινουμένων οχημάτων, είτε κατά την επιχείρηση προσπέρασης, είτε για άλλο λόγο, Μον.Εφ.Αθ.4028/2021, ΕΣυγκΔ 2021/608.

Κείμενο Απόφ. Μον.Εφ.Πειρ.87/2025 ( 3ο Τμήμα)

Απόφ. Μον.Εφ….

BANNER-LINKEDIN

Για να διαβάσετε περισσότερα παρακαλώ συνδεθείτε συμπληρώνοντας τα στοιχειά σας